امروز شنبه 1 ارديبهشت 1403
علت افزایش قیمت سیمان امروز

با توجه به افزایش هزینه های تولید سیمان در داخل کشور ایران و افزایش هزینه های گاز مصرفی برای تولید سیمان، کارخانه های تولیدی برای افزایش قیمت این ماده اولیه درخواست زیادی داشتند‌. این درخواست به دلیل رونق گرفتن صنعت ساختمان سازی در دو سال اخیر توسط نهادهای مختلف رد می شد، اما با قرار گرفتن کارخانه های سیمان در مرز ورشکستگی، قیمت سیمان تا حدود ۳۵ درصد گران تر شد. در این مقاله قصد داریم به برخی دیگر از علل افزایش قیمت سیمان امروز بپردازیم و شما را با تمامی دلایلی که باعث افزایش قیمت سیمان شده‌اند آشنا کنیم. با الومتریال همراه باشید.

افزایش قیمت سیمان در بورس

افزایش قیمت سیمان در بورس

در هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت ناگهانی سیمان در بورس بودیم. رئیس انجمن صنعت سیمان طی نامه‌ای از مدیرعامل بورس درخواست کرد که با توجه به اینکه هزینه های تولید سیمان به صورت قابل توجهی افزایش داشته اند و کارخانه های تولید سیمان در معرض ورشکستگی قرار گرفته اند، قیمت سیمان را در بورس کالا بالاتر ببرد. طی این نامه رئیس انجمن صنعت سیمان درخواست افزایش قیمت سیمان تا ۶۰ درصد را داشت.

بعد از بررسی تمامی ابعاد و جوانب مشخص شد که جامعه کشش افزایش ناگهانی قیمت سیمان تا ۶۰ درصد را ندارد و با افزایش قیمت این ماده اولیه مهم، قیمت و هزینه های ساختمان سازی افزایش چشمگیری پیدا می کند. بعد از بررسی تمامی ابعاد در نهایت قیمت سیمان در بورس کالا ۳۵ درصد افزایش یافت.

بعد از افزایش قیمت سیمان علی اکبر الوندیان درخواست کار گروهی کرد که قیمت پایه سیمان را تعیین کنند تا از ارزان فروشی سیمان در مکان های مختلف جلوگیری شود. پس از تشکیل کارگروه، قیمت پایه سیمان تعیین شد و قیمت به تمامی واحدها ابلاغ گردید تا ارزان‌فروشی سیمان در بازار قطع شود و تمامی افراد با قیمت مصوب سیمان کارخانجات مختلف را به فروش برسانند.

این تصمیم بعد از ابلاغ شدن به بازار در مدت زمان کمتر از یک هفته اجرایی شد. به گونه ای که هم اکنون شاهد افزایش قیمت ۳۵ درصدی سیمان در بازار و بورس کالا هستیم.

افزایش قیمت سیمان 1401

افزایش قیمت سیمان 1401

 در سال ۱۴۰۱ با افزایش قیمت سیمان روبرو بودیم. برخی از دلایل افزایش قیمت سیمان ۱۴۰۱ موارد زیر هستند:

۱. قطع برق کارخانه ها

یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت سیمان در بازار، قطع برق کارخانه ها در فصول اوج مصرف برق است. دستگاه هایی که برای تولید سیمان به کار برده می شوند در صورت قطع شدن به مدت زمان زیادی برای راه اندازی مجدد نیاز دارند. از آنجایی که با توجه به سیاست های دولت در مرحله اول برخی کارخانجات که میزان برق زیادی مصرف می کردند قطع میشد، کارخانجات سیمان نیز از این قاعده مستثنا نبودند و همین موضوع باعث افزایش قیمت سیمان در بازار شد.

۲. افزایش هزینه های گاز مصرفی

یکی دیگر از مهمترین دلایل افزایش قیمت سیمان در سال ۱۴۰۱ افزایش هزینه های گاز مصرفی بود. کارخانه سیمان یکی از مصرف کنندگان عمده گاز به شمار می‌رود و به همین دلیل افزایش هزینه‌های گاز مصرفی می تواند تاثیر زیادی روی بالاتر رفتن هزینه‌های داخلی کارخانه داشته باشد.

۳. رکود بازار

در یک سال اخیر به دلیل افزایش هزینه های ساختمان سازی افراد کمتری از ساختن ساختمان استقبال می کردند و همین موضوع باعث رکود بازار در زمینه سیمان شد. با سرد شدن هوا میزان رکود در بازار سیمان افزایش چشمگیری پیدا کرد و همین موضوع باعث افزایش قیمت سیمان مصرفی شد.

۴. افزایش قیمت مواد اولیه

مواد اولیه ای که در تولید سیمان به کار برده می شوند، افزایش قیمت زیادی داشته اند. در دو سال اخیر قیمت مواد اولیه سیمان در حدود ۳ برابر افزایش داشته اند. این موضوع می تواند تاثیر زیادی روی بالاتر رفتن قیمت سیمان در بازار تاثیر داشته باشد، زیرا مواد اولیه مهمترین بخش در هر کارخانه تولیدی هستند.

۵. افزایش هزینه کارگران

کارگرانی که در کارخانه های تولید سیمان کار می کنند، هر یک از گزینه های مربوط به خود را دارند و طبق آیین نامه های اجرایی دستمزد آنها در اوایل سال ۱۴۰۱ در حدود ۴۰ درصد بالاتر رفت. علاوه بر افزایش دستمزد، حق اولاد، حق مسکن و ... افزایش زیادی داشتند. همین موضوع تاثیر بسزایی روی بالاتر رفتن قیمت سیمان داشت و باعث شد قیمت سیمان از اوایل سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره انواع سیمان پرتلند را بخوانید.

دیدگاه ها  
صاد
افزایش قیمت سیمان امروز را باید چطور بررسی کرد