امروز جمعه 31 فروردين 1403
مقاومت بتن با سیمان پوزولانی

در سال‌های گذشته دلیل استفاده از سازه های بتنی مقاومت فشاری آنها بوده است اما در سال‌های اخیر مهندسین و معماران به دنبال تولید سازه هایی هستند که می توانند بیش از هزار سال دوام بیاورند‌. یکی از مهمترین عوامل بالاتر بردن مقاومت بتن استفاده از سیمان پوزولانی در تولید بتن است. در حالی که طول عمر مفید سازه های بتنی در کشور ما در حدود ۱۵ سال است، با استفاده از انواع مختلف سیمان پوزولانی می توان طول عمر را تا ۵۰ برابر افزایش داد. برای آشنایی با میزان مقاومت بتن با سیمان پوزولانی با الومتریال همراه باشید.

مقاومت بتن با سیمان پوزولانی چقدر است؟

مقاومت بتن با سیمان پوزولانی چقدر است؟

بصورت کلی و طبیعی بتن مقاومت چندان زیادی ندارد و اکثر سازه های بتنی که در داخل کشور ایران درست می شوند در حدود ۱۵ سال دوام و کارایی خواهند داشت. برای برطرف کردن این موضوع تدابیر مختلفی اندیشیده شده است و از روشهای مختلفی در سال های اخیر استفاده شده است. برای مثال با مرطوب کردن مداوم سطح سیمان می شود مقاومت بتن افزایش پیدا کند.

برای افزایش مقاومت بتن با استفاده از سیمان پوزولانی در مرحله اول ماده اولیه پوزولان را با سیمان پرتلند معمولی مخلوط می کنند. این ماده اولیه زمانی که با سیمان پرتلند اولیه ترکیب شود باعث به وجود آمدن سیمان پوزولانی می شود. سیمان پوزولانی به دلیل دادن استحکام بالا به سازه های بتنی مورد استقبال افراد مختلف قرار گرفته است و به علاوه قیمت مناسب و پایینی دارد، به همین دلیل گزینه ای مناسب برای خرید و استفاده است.

میزان بالاتر رفتن مقاومت بتن با استفاده از سیمان پوزولانی به موارد مختلفی بستگی دارد. برای مثال میزان پوزولان به کار رفته در سیمان می تواند تاثیر مستقیمی روی میزان بالاتر رفتن مقاومت بتن داشته باشد. طبق مطالعات انجام شده با استفاده از پوزولان می‌توان مقاومت بتن را در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر برد.

مزایای افزایش مقاومت بتن با پوزولانی

مزایای افزایش مقاومت بتن با پوزولانی

افزایش مقاومت بتن با پوزولان مزایای زیادی دارد. برخی از این مزایا شامل موارد زیر است:

۱. بالا رفتن مقاومت بتن در برابر سولفات

سولفات ها با حمله به بتن می توانند باعث تخریب این ماده شوند. با حمله سولفات ها به بتن این ماده باد می کند و باعث ایجاد ترک خوردگی در محل های مختلف بتن می شود. با استفاده از سیمان پوزولانی برای مقاوم سازی بتن این ماده در برابر حمله سولفات ها مقاوم می شود و می توان از آن برای محل هایی مانند سازه های دریا و ساحل استفاده کرد.

۲. مقاومت در برابر خرابی کلرید و زنگ آرماتور

زمانی که بتن با سیمان پوزولانی ترکیب می شود در برابر خرابی کلرید و زنگ آرماتور مقاومت بالاتری از خود نشان می دهد. طبق مطالعات انجام شده در مکان های مختلف مانند دریاچه ارومیه میزان وجود کلرید بسیار بالاست و همین مورد باعث از بین رفتن بتن می شود. در این گونه موارد با افزودن سیمان پوزولانی به بتن می توان مقاومت آن را بالاتر برد.

مهمترین دلیل این موضوع این است که سیمان پوزولانی دارای ذرات کامل ریز است و همین موضوع نفوذ پذیری آن را کاهش می دهد. با کاهش نفوذپذیری در این محصول دیگر سیمان خراب نمی شود و یا احتمال بروز آن کاهش پیدا می کند.

۳. مقاومت در برابر یخ زدگی

با افزودن سیمان پوزولانی به بتن این محصول مقاومت بالایی در برابر یخ زدگی از خود نشان می دهد. بتن به خودی خود مقاومت چندان زیادی در برابر یخ زدگی ندارد اما استفاده از سیمان پوزولانی باعث افزایش مقاومت این محصول در برابر یخ زدگی می شود.

۴. مقاومت در برابر مواد اسیدی و فاضلاب ها

بتن مقاومت چندان زیادی در برابر مواد اسیدی و فاضلاب ندارد. زمانی که این محصول در معرض مواد اسیدی و فاضلاب قرار می گیرد، به راحتی قطعات آن تخریب می‌شود. با افزودن سیمان پوزولانی به بتن این محصول می‌تواند در برابر مواد اسیدی و فاضلاب مقاومت بالایی از خود نشان بدهد و برای فاضلاب ها مورد استفاده قرار بگیرد.

۵. افزایش مقاومت در برابر واکنش قلیایی سنگدانه ها

واکنش قلیایی سنگدانه ها که با نام سرطان بتن نیز شناخته می‌ شود، باعث تخریب سریع بتن و از بین رفتن مقاومت آن در عوامل مختلف می شود. افزودن سیمان پوزولانی به بتن باعث جلوگیری از سرطان بتن می شود و از فروپاشی درونی بتن جلوگیری می کند. این موضوع باعث شود بتوان از بتن در سازه های حجیم، سازه‌های آبی، سازه های هیدرولیکی و پل ها بهره برد.