امروز جمعه 31 فروردين 1403
آینده قیمت سیمان + پیش‌بینی‌ها از آینده قیمت سیمان

سیمان را می توان یکی از اصلی ترین مواد مصرفی برای ساخت و ساز نامید. آینده قیمت سیمان با ادامه پیدا کردن شرایط فعلی برای تولید کنندگان سیمان بسیار نگران کننده است. طبق پیش بینی ها از آینده قیمت سیمان، سود تولید کننده پایین تر خواهد آمد. از طرفی آینده قیمت سیمان برای ساخت و ساز و پروژه های عمرانی بسیار حائز اهمیت است. برای زوج های که قصد ساخت خانه دارند، ساختمان سازان و انبوه سازان آینده قیمت سیمان مهم است. از طرف دیگر تولید کنندگان به دلیل گران شدن سوخت مورد نیاز برای تولید سیمان، حجم تولید خود را کم کرده اند. البته در قیمت سیمان مواردی دیگری هم تأثیر گذار است که در ادامه به آن می پردازیم. با الومتریال همراه باشید.

بررسی وضعیت موجود و آینده صنعت سیمان کشور

بررسی وضعیت موجود و آینده صنعت سیمان کشور

یکی از عوامل مؤثر در بررسی وضعیت موجود و آینده صنعت سیمان کشور، قیمت مواد اولیه، قیمت سوخت و تأمین انرژی کارخانه ها است. در حال حاضر به دلیل اختلاف تولید کنندگان سیمان با شرکت ملی نفت بر سر سوخت مورد نیاز تولید کنندگان، آینده صنعت سیمان کشور در ابهام است. دولت عرضه سیمان را به بورس کالا واگذار کرد. طبق دستور دولت عرضه سیمان فقط در بورس کالا مجاز است. تولیدکنندگان فقط در صورتی که تقاضا در بورس کالا وجود نداشته باشد، مجاز هستند سیمان را صادر کنند یا در خارج از بورس کالا به فروش برسانند. با عرضه سیمان در بورس کالا میزان عرضه و تقاضا در بورس نیز در قیمت گذاری سیمان موثر شده است. در واقع میزان عرضه و تقاضا نقش اصلی در تعیین قیمت سیمان در بورس کالا را دارد. البته قیمت ارز و دلار هم در قیمت سیمان تأثیر گذار است. 

آینده قیمت سیمان وضعیت بورس سیمان

ورود سیمان به بورس کالا، یکی از مهم ترین اتفاقاتی بود که در مسیر توسعه اقتصاد ایران رخ داده ­است. ارائه سیمان در بورس شروعی برای پایان قیمت گذاری دستوری این کالای استراتژیک در بازار داخلی و در آینده در بازارهای صادراتی و بین المللی خواهد بود. با عرضه سیمان، از یک طرف کارخانه‌های سیمان بدون قیمت‌گذاری دستوری به تولید این کالای می‌پردازند و با قیمت واقعی سیمان را به بازار عرضه می کنند، در نتیجه تولیدکنندگان به سوددهی می‌رسند و به واسطه همین افزایش سودآوری، سرمایه‌گذاری و تولید آن نیز بیشتر می شود. در حقیقت وضعیت بورس سیمان به این گونه است که با ورود آن، باعث می ­شود قیمت با عرضه و تقاضا تعیین شود و سهام شرکت­ های سیمانی نیز قابلیت تحلیل پذیری بیشتری در بورس می گیرند. علاوه بر این ها انواع سیمان عرضه شده در این کارخانه ها به دلیل قرار گرفتن در فضای رقابتی، با افزایش کیفیت مواجه خواهد شد.

 وضعیت بورس سیمان

آینده قیمت سیمان

کارخانه داران و تولید کنندگان سیمان معترض هستند که باید برای آینده قیمت سیمان فکری شود. با ادامه‌ روند فعلی، سود دهی تولید کنندگان و صنعت سیمان در آینده منفی خواهد شد. کارخانه داران آینده قیمت سیمان را مبتنی بر حمایت بیشتر دولت و شرکت ملی نفت از کارخانه داران سیمان می دانند. به دلیل اینکه تولید کنندگان خواهان تأمین سوخت به قیمت مناسب برای تولید سیمان هستند. البته از این نباید غافل شویم که آینده قیمت سیمان با عرضه کامل سیمان در بورس کالا می تواند امیدوار کننده باشد. با عرضه سیمان فقط در بورس کالا دست دلالان و واسطه ها برای فروش سیمان بسته می شود. در گذشته بیشترین سود قبل از عرضه سیمان به بورس کالا، نصیب واسطه ها می شد. اما با عرضه سیمان به بورس کالا آینده قیمت سیمان رو به بهبود است. سود واقعی به تولید کننده می رسد و قیمت برای مصرف کننده هم زیاد نخواهد شد. البته باید عنوان کنیم با عرضه سیمان به بورس کالا هنوز هم ایراداتی برای عرضه سیمان وجود دارد. 

یکی از ایراداتی که کارشناسان در بورس کالا عنوان کرده اند خریدهای سوری برای بالا بردن قیمت سیمان است. از طرفی محدود کردن عرضه و تقاضا باعث می شود آینده قیمت سیمان واقعی نباشد. کارشناسان معتقد هستند برای کنترل آینده قیمت سیمان باید محدودیت های عرضه و تقاضا برداشته شود. پیش بینی آینده قیمت سیمان با توجه به موارد مختلفی باید جمع بندی شود از جمله:

نرخ ارز برای تجهیزات و مواد اولیه سیمان در آینده قیمت آن تأثیر گذار است.

قیمت سوخت برای تولید سیمان در آینده قیمت سیمان موثر است.

قیمت عرضه و تقاضا مهم ترین عامل تعیین کننده قیمت سیمان است.

هزینه های تولید سیمان مثل حمل و نقل، آب و برق و گاز، کارگران و تکنسین ها و غیره هم از عوامل تعیین کننده آینده قیمت سیمان هستند.

کلام آخر

کارشناسان صنعت و تولید کشور با بررسی وضعیت سیمان موجود اعلام کرده اند که در صورت ادامه پیدا کردن این روند آینده صنعت سیمان کشور بسیار نگران کننده است. برای آینده قیمت سیمان باید فکری شود تا تولید کننده به سود واقعی برسد. از طرفی آینده قیمت سیمان نباید آن قدر زیاد بشود که به مصرف کننده فشار وارد کند. کافیست دولت و شرکت ملی نفت از تولید کنندگان سیمان حمایت کند. با حمایت از تولید کنندگان سیمان، قیمت تمام شده برای تولید سیمان کمتر می شود. با کمتر شدن قیمت تمام شده سیمان، تولید کننده به سود واقعی و بیشتر می رسد. قیمت آینده سیمان هم اگر کمتر شود به مصرف کننده فشار وارد نمی کند.