امروز شنبه 1 ارديبهشت 1403
آیا قیمت سیمان کاهش می یابد

یکی از عوامل کاهش قیمت سیمان کاهش تقاضا نسبت به عرضه است. در فصل سرما معمولاً به علت کاهش ساخت و ساز باید قیمت سیمان کاهش یابد. اما درآینده آیا قیمت سیمان کاهش می یابد؟  

عرضه و تقاضا مهم ترین رکن قیمت گذاری سیمان هستند. در حال حاضر تقاضا برای سیمان کم شده است. اما تولید کنندگان هم تولید خود را کاهش داده و علت آن را کمبود سوخت اعلام کرده اند درنتیجه عرضه هم کم شده است. اکنون عرضه و تقاضای سیمان در بورس کالا به تعادل رسیده است.

اختلاف بین تولید کننده گان سیمان با شرکت نفت، دولت و مجلس باعث شده تولید سیمان و قیمت سیمان در ابهام باشد. با توجه به شرایط فعلی پیش بینی می شود  قیمت سیمان کاهش پیدا نکند.

اختلاف بین تولید کننده گان سیمان با شرکت نفت، دولت و مجلس

همان طور که گفته شد اختلاف بین کارخانه های تولید سیمان با شرکت نفت، دولت و مجلس باعث شده تولید سیمان و قیمت سیمان در ابهام باشد.

 واحدهای تولید سیمان در فصل سرما برای تأمین سوخت مورد نیاز خود، ابراز نگرانی کرده اند. تولید کنندگان سیمان در فصل سرما در سال های قبل برای تأمین سوخت مورد نیاز خود با مشکل رو به رو شده بودند.

اما با توجه به اینکه تولیدکنندگان با مشکل کمبود سوخت رو به رو شده اند. احتمالاً تولید خود را کاهش می دهند. از طرفی ساخت و سازها در فصل سرما کاهش می یابد به همین خاطر تقاضای سیمان هم کاهش می یابد. وقتی عرضه و تقاضا یک حد باشد امکان کاهش قیمت سیمان وجود ندارد.

به گفته ی کارخانه داران باید در فصل سرما مازوت و سوخت برای تولید سیمان با قیمت مناسب فراهم شود. کارخانه داران خواهان مشوق هایی برای تأمین سوخت خود هستند.

تولید کنندگان سیمان می خواهند سوخت را با قیمت مناسب تحویل بگیرند. با تأمین سوخت امکان افزایش تولید و حتی صادرات هم وجود دارد. با افزایش تولید و افزایش عرضه در بورس کالا قیمت سیمان قطعا کاهش خواهد یافت.

تولید کنندگان سیمان اعلام کرده اند که شرکت ملی نفت مازوت را به صورت علی الحساب با آنها حساب می کند و در ازای آن چک تضمینی می گیرد. از طرفی از دادن مازوت امتناع می ورزد. آن ها از این روند شاکی هستند و خواهان این هستند که قیمت مازوت به صورت ثابت برای آنها حساب شود و علی الحساب نباشد.

اختلاف بین تولید کننده گان سیمان با شرکت نفت

از طرفی شرکت ملی نفت اعلام کرده تولید کنندگان سیمان در مصرف مازوت زیاده روی می کنند و بیش از حد معمول مازوت مصرف می کنند. به همین خاطر مازوت را بر اساس میزان تولید و میزان مصرف مازوت برای آنها حساب می کند. شرکت ملی نفت استانداردهایی اعلام کرده که هر تولید کننده باید به میزان تولیدی که دارد مازوت مصرف کند.

اگر تولید کنندگان سیمان، مازوت را در حد معمول و طبق استانداردهای شرکت ملی نفت یا حتی کمتر از آن استفاده کنند، به آن ها مازوت یارانه ای تعلق می گیرد. اما اگر بیشتر از حد معمول و استاندارد اعلام شده مازوت مصرف کنند مازوت یارانه ای به آنها داده نمی شود و مشمول جریمه خواهند شد.

از طرف دیگر بعضی از نمایندگان مجلس اعلام کرده اند که معدن داران و شرکت های تولید سیمان و فولاد برای استخراج از معادن به ازای هر تن سیمان مبلغ ناچیزی حقوق مالکانه به دولت پرداخت می کنند.

تولیدکنندگان سیمان به ازای هر تن سیمان فقط ۲۱۰ تک تومان به دولت حقوق مالکانه پرداخت می کنند. این در حالی است که به ازای هر تن سیمان، تولید کننده یک میلیون تومان دریافت می کند. تولید کنندگان فولاد هم به ازای هر تن ۴۱۰ تک تومان به دولت حقوق مالکانه پرداخت می کنند ولی در عوض ۲۱ میلیون تومان دریافت می کنند.

نمایندگان اعلام کرده اند که باید جلو سو استفاده ی معدن داران از سرمایه ملی گرفته شود. باید دولت و مجلس برای جلوگیری از سواستفاده از منابع ملی روش های بهتری را تعیین کنند.

 از طرفی دیگر باید جلوی افزایش قیمت بی رویه فولاد و سیمان گرفته شود. فولاد و سیمان رابطه مستقیم با ساخت و ساز و خانه دار شدن مردم دارد. از طرفی پروژه های عمرانی هم رابطه مستقیم با سیمان و فولاد دارند.

با توجه به این تفاسیر اگر این مشکلات با توافق بین تولیدکننده، شرکت ملی نفت، مجلس و دولت خاتمه یابد قیمت سیمان کاهش می یابد. الومتریال یکی از بهترین عرضه کنندگان سیمان با شرایط پرداخت ویژه می باشد، جهت دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون سیمان پاکتی تیپ 5 ، تیپ 2، فله و ... با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

کاهش قیمت سیمان

چه عواملی باعث کاهش قیمت سیمان می شود؟

در جواب این سؤال که چه عواملی باعث کاهش قیمت سیمان می شود؟ باید گفت مهم ترین عامل کاهش قیمت سیمان کاهش تقاضا سیمان نسبت به عرضه ی سیمان در بورس کالا است.

در واقع وقتی عرضه زیادتر از تقاضا باشد قیمت سیمان کاهش می یابد.

قیمت دلار و ارز هم در قیمت سیمان تأثیر گذار است. اگر قیمت دلار و ارز کاهش یابد با کاهش قیمت سیمان مواجه می شویم.

از موارد دیگری که باعث کاهش قیمت سیمان می شود می توان به کاهش قیمت مواد اولیه، سوخت تولید کنندگان و هزینه های دیگر کارخانه ها از جمله حمل و نقل، حقوق و دستمزد نیروی انسانی و... اشاره کرد.

همان طور که گفته شد اگر بین تولیدکنندگان سیمان، دولت، مجلس و شرکت ملی نفت توافق شود و به تفاهم برسند قیمت سیمان هم کاهش می یابد.

چه عواملی باعث کاهش قیمت سیمان می شود

سخن آخر

در فصل سرما باید قیمت سیمان کاهش یابد. اما با توجه به افزایش قیمت دلار و ارز و مواد اولیه و هزینه های کارخانه ها احتمال کاهش قیمت سیمان کم است. باید تولید کنندگان صنعت سیمان، کارشناسان صنعت، کارشناسان شرکت ملی نفت با دولت و مجلس با هم فکری هم باید طرحی را اجرایی کنند که نه تولید کننده ضرر ببیند، نه دولت و مهم تر از آن مردم در اثر افزایش قیمت کاذب ضرر نبینند. پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات به روز در رابطه با قیمت سیمان و دیگر مصالح ساختمانی الومتریال را دنبال کنید.