امروز سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ

ملات سیمان سفید و پودر سنگ را به صورت دوغاب یا با غلظت بیشتر می‌توان به کار برد. اصلی‌ترین کاربرد این ترکیب، برای پر کردن درز بین کاشی و سرامیک یا شکستگی‌های سنگ، کاشی و سرامیک است. در ترکیب سیمان سفید با پودر سنگ می‌توان از ماسه هم استفاده نمود. البته زمانی این ترکیب سه گانه به کار می‌رود که هدف اصلی بتن‌ریزی باشد. به طور کلی، استفاده از پودر سنگ، خاصیت چسبندگی سیمان را افزایش می‌دهد. اصلی‌ترین مساله در تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ، رعایت نسبت مقدار آن‌ها است. دقت کنید که سیمان و پودر سنگ به یک اندازه باید به کار برود. اگر می‌خواهید مخلوط شما غلظت بیشتری داشته باشد، از پودر سنگ بیشتری استفاده کنید. برای رقیق کردن یا اصطلاحا دوغاب نیز باید مقداری آب به آن اضافه نمایید. در این مقاله از الومتریال با طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ آشنا می شویم.

مصارف ملات سیمان سفید

ملات سیمان سفید و پودر سنگ نوعی ترکیب برای زیباسازی و ضد آب کردن دیوار و کف است. رنگ سفید این ترکیب کمک می‌کند تا درزها و شکستگی‌ها به شکلی تمیز پر شده و یا اصلاح گردند. ترکیب این ملات با ماسه نیز کاربرد ویژه دارد. در ادامه به مصارف ملات پودر سنگ و سیمان سفید اشاره خواهیم کرد.

  • پر کردن درزهای کاشی و سرامیک (درزگیری)

از ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ رقیق شده برای پر کردن درز بین کاشی و سرامیک استفاده می‌شود. این ترکیب با پر کردن فاصله اضافی بین کاشی‌ها و سرامیک‌ها، مانع از نفوذ آب به زیر یا پشت آن‌ها خواهد شد. در اصل، این نوع ملات، نوعی ماده ضد آب برای کف و دیوار حمام و سرویس بهداشتی محسوب می‌شود.

  • بندکشی نمای ساختمان

برای پر کردن درزهای بین نمای ساختمان نیز باید از ملات سیمان سفید با پودر سنگ استفاده کرد. دقت کنید که اگر در نمای ساختمان از سنگ، سرامیک یا کاشی رنگ روشن استفاده شود، این ملات به کار می‌رود.

  • اتصال آجرها در ساختن دیوار

از این ماده می‌توان برای ساخت دیوار نیز استفاده نمود. این ملات در بین آجرها ریخته شده و ردیف‌های دیوار تکمیل می‌گردند.

مصارف ملات سیمان سفید

  • اتصال قوی بین سرامیک و کاشی

چسبندگی ملات سیمان سفید و پودر سنگ کمک می‌کند تا اتصال سرامیک و کاشی به خوبی برقرار شود. این ویژگی در کف و دیوار سرویس بهداشتی و حمام کاربرد بسیاری خواهد داشت.

  • بتن‌ریزی اصولی

استفاده از این ماده در بتن‌ریزی ساختمان به وفور اتفاق می‌افتد. البته گاهی ممکن است لازم باشد از ماسه نیز در این ترکیب استفاده شود. نسبت ترکیب ماسه، پودر سنگ و سیمان را مهندسین ساختمان یا معماران مشخص می‌کنند.

  • بازسازی بندکشی‌های قدیمی و درزگیری

گاهی به دلایل مختلف مانند بارندگی‌های شدید، بندکشی‌های نمای ساختمان از بین می‌روند. در چنین مواردی، می‌توان با ترکیب آب، سیمان و پودر سنگ، یک ملات مناسب برای پر کردن درزها فراهم کرد. استحکام سیمان مانع از نفوذ آب شده و ایمنی دیوارها و نما را افزایش می‌دهد. برای ترک‌ها و درزهای ایجاد شده نیز می‌توان با همین ترفند، از نفوذ آب جلوگیری به عمل آورد.

طرز تهیه سیمان سفید برای دیوار

برای تهیه سیمان سفید برای دیوار به نسبت اختلاط پودر سنگ با سیمان سفید دقت کنید و در ظرفی این عناصر را با هم مخلوط کنید که مواد دیگری نباشد تا به کیفیت کار صدمه نزند و در نهایت سیمانی یکدست و سفید داشته باشید. اصولا برای تهیه سیمان سفید مقدار پودر سنگ باید برابر با مقدارسیمان باشد. در صورتی که برای تهیه سیمان سفید دیوار، ملات شما شل شد، مقداری پودر سنگ به آن اضافه کنید و همچنین در صورت سفتی بیش از حد، مقداری آب به آن اضافه کنید تا ملاتی درست و اصولی داشته باشید. سیمان سفید برای این که بازتاب نور و زیبایی فوق العاده ای دارد، برای دیوار مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین با عدم نیاز به رنگ کردن دیوار شما را محتمل هزینه اضافی نخواهد کرد.

مصارف ملات سیمان سفید

مزایا و معایب ملات سیمان سفید

یکی از مزایای این ترکیب، رنگ روشن آن است. این ویژگی باعث می‌شود تا در بین کاشی و سرامیک رنگ روشن، کمترین نما را داشته باشد. از سوی دیگر، برای نمای ساختمان با سنگ یا سرامیک رنگ روشن، خط‌های تیره توی ذوق نمی‌زنند. ضمن اینکه نمای دیوار را بسیار تمیز نشان می‌دهد. ترکیب پودر سنگ و سیمان، خاصیت ضد آب دارد. بنابراین استفاده از آن برای بندکشی دیوار و کف، مانع از نفوذ آب خواهد شد. یکی از مزایای اصلی این ترکیب ایجاد سطحی صاف با کمترین ناهمواری است. از این رو برای چیدن دیوار نیز بسیار کاربردی خواهد بود.

ملات تشکیل شده از سیمان سفید و پودر سنگ، چسبندگی فوق العاده زیادی دارد. بنابراین چنانچه به اشتباه بر روی یک سطح ریخته شود، به راحتی تمیز نخواهد شد. پس باید در استفاده از آن دقت کنید. از سوی دیگر، در هنگام تهیه ملات سیمان سفید حتما نسبت مخلوط را در نظر بگیرید. در غیر این صورت، مخلوط مورد استفاده کارایی لازم را نخواهد داشت. دقت کنید که برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ باید حتما از یک ظرف تمیز استفاده کنید. وجود هر گونه ناخالصی باعث کلوخه شدن ملات خواهد شد. در نتیجه چسبندگی لازم را ایجاد نخواهد کرد.

لیست قیمت سیمان سفید امروز در الومتریال

عمر مفید سیمان سفید و سیاه چقدر است

تشخیص سیمان سفید از پودر سنگ

سوالات متداول طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ

آیا نسبت ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ برای تهیه ملات مهم است؟

بله نسبت ترکیب سیمان سفید با پودر سنگ بسیار مهم است تا ملات نهایی اجرا شده ترک نخورد و کیفیت خوبی داشته باشد، پس برای استفاده از این ملات باید طرز تهیه درست آن را دانست.

نکات مهم تهیه ملات سیمان با پودر سنگ چیست؟

ترکیب سیمان و پودر سنگ به نسبت دقیق، استفاده از ظرف تمیز،  دقت در اندازه مصالح مواد اولیه از نکات مهم ساخت ملات سیمان و پودر سنگ است.

آیا اجرای مراحل تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ مهم است؟

بله اجرای همه مراحل به ترتیب برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ مهم است.