امروز جمعه 7 ارديبهشت 1403
تشخیص سیمان سفید از پودر سنگ

تشخیص سیمان سفید از پودر سنگ برای افراد ناآشنا با مصالح ساختمانی قدری دشوار است. از این رو، گاهی افراد به معیارهایی نیاز دارند تا بتوانند این دو را از یکدیگر تشخیص دهند. هدف از این مقاله ارائه برخی ویژگی‌های سیمان سفید و مشخصات پودر سنگ است. در انتهای این مقاله از الومتریال قادر هستید تا این دو پودر پرکاربرد و مفید را از یکدیگر تشخیص دهید. سیمان سفید یک پودر بسیار نرم متشکل از انواع مواد شیمیایی و معدنی محسوب می‌شود. خاک رس، سیلیس، اکسیدهای معدنی و پودر آهک میکرونیزه، از مواد سازنده این چسب ساختمانی هستند. این در حالی است که برای تولید پودر سنگ باید انواع سنگ‌های معدنی از جمله سنگ آهک و مرمر، پودر شوند. بنابراین عمده تفاوت سیمان سفید با پودر سنگ از نظر ترکیب آن‌ها است. البته توجه به ویژگی‌های ظاهری، تشخیص سیمان سفید از پودر سنگ را راحت‌تر خواهد کرد.

مشخصات فیزیکی پودر سنگ

پودر سنگ یک پودر سفید رنگ است که در ترکیب با مصالح ساختمانی دیگر به کار می‌رود. این پودر پرمصرف، شامل سنگ‌های معدنی خرد و پودر شده است. از این رو، وقتی آن را با دست لمس می‌کنید، زبر بودن آن تا حدودی قابل تشخیص است. اصلی‌ترین ویژگی که می‌تواند در تشخیص سیمان سفید از پودر سنگ موثر باشد، همین موضوع است. چون مسلما تشخیص ترکیب شیمیایی آن در ظاهر و به صورت فی البداهه امکان پذیر نیست. اما ترکیب این ماده پرمصرف، یک ترکیب معدنی به حساب می‌آید. زیرا در ساخت آن باید انواع سنگ‌های معدنی به حالت پودر شده در آیند. دقت کنید که در ترکیب پودر سنگ هیچ نوع افزودنی وجود ندارد. برخی از مهم‌ترین سنگ‌هایی که در تولید پودر سنگ به کار می‌روند، عبارتند از:

  • سنگ آهک
  • سنگ کربنات کلسیم
  • سنگ مرمر

با اینکه پودر کردن سنگ‌های یاد شده با نهایت قدرت و کیفیت انجام می‌گیرد، اما ابعاد دانه‌های تشکیل دهنده پودر حاصل، نسبتا درشت است. البته این درشت بودن نسبت به حالت پودری سیمان سفید سنجیده می‌شود. به همین دلیل نیز می‌توان تفاوت ابعاد ذرات این دو ملات را معیاری برای تشخیص سیمان سفید از پودر سنگ دانست. نکته دیگه این که اگر سنگ پودر شده با آب مخلوط شود، بازه زمانی طولانی برای خشک شدن آن لازم است. البته یکی از مزایای پودر سنگ این است که رطوبت را در خود نگه نمی دارد. از طرفی می‌تواند با دی اکسید کربن موجود در هوا ترکیب گردد. در نتیجه ترک نمی‌خورد. لازم است بدانید که برخی از انواع پودر سنگ، قابلیت خود ترمیمی هم دارند. به این معنا که در صورت ترک خوردن، پس از مدتی ترک ایجاد شده رفع خواهد شد. تمامی ویژگی‌های منحصر به فرد این ماده باعث شده تا این ماده علاوه بر ساختمان‌سازی، در انواع کارهای هنری، تولیدی و خدماتی نیز به کار رود.

مشخصات فیزیکی پودر سنگ

مشخصات فیزیکی سیمان سفید

برای تشخیص سیمان سفید از پودر سنگ، باید ویژگی‌های هر یک را به خوبی بشناسید. سیمان سفید از مصالح پر مصرف در ساختمان‌سازی است. این پودر پرکاربرد، کاملا نرم و غبار مانند است. از این رو از نظر ظاهری با سنگ پودر شده تفاوت دارد و می‌توان آن را تشخیص داد. با این حال رنگ سفید آن‌ها می‌تواند مصرف‌کننده را به تردید بیندازد. بیشترین کاربرد پودر سیمان سفید در ترکیب با پودر سنگ است. زیرا ملات حاصل از این دو ماده در درزگیری و آب بندی کاشی و سرامیک و نمای ساختمان بسیار موثر است. از طرفی، رنگ سفید آن باعث زیباتر شدن نمای ساختمان یا کف خواهد شد. سیمان سفید در ترکیب با آب یک چسب فوری ایجاد می‌کند. به این معنا که خیلی زود می‌تواند خشک شود. اگر چه این ویژگی مفید به نظر می‌رسد، اما گاهی باعث ترک خوردن ملات حاصل از آن می شود. از این رو، ترکیب پودر سنگ و سیمان سفید به مراتب بهتر از سیمان به تنهایی است.

مشخصات فیزیکی سیمان سفید

تفاوت این دو

لازمه تشخیص سیمان سفید از پودر سنگ این است که بتوان تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر را تشخیص داد. برای مثال، بر خلاف سیمان سفید که ظاهری نرم و غبار مانند دارد، پودر سنگ ذرات درشت‌تری داشته و زبر به نظر می رسد. از ترکیب سنگ پودر شده با آب مخلوطی به دست می‌آید که برای خشک شدن به مدت زمان زیادی نیاز دارد. این در حالی است که در پروژه‌های عمرانی که سرعت عمل اهمیت دارد، از سیمان استفاده می‌شود. زیرا این پودر در ترکیب با آب به سرعت خشک خواهد شد. برای تشخیص سیمان سفید از پودر سنگ می‌توانید از این ویژگی آن‌ها استفاده کنید.

تفاوت این دو

نکته دیگر این که امکان ترک خوردن ملات پودر سنگ نسبت به پودر سیمان سفید بسیار کمتر است. علت این مساله نیز به سرعت خشک شدن آن‌ها مربوط است. همچنین، سنگ پودر شده اجازه می‌دهد تا بخارات و رطوبت از درون آن خارج گردد. اما سیمان رطوبت را در خود نگه داشته و مانع از خروج آن می‌شود. تمامی این موارد در نهایت منجر به ترک خوردن و فرسودگی ملات می شود. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو پودر پرمصرف، ترکیب شیمیایی آن‌ها است. پودر سنگ از خورد و نرم شدن سنگ‌های معدنی به دست می‌آید. این در حالی است که بخش مهمی از پودر سیمان را اکسیدهای معدنی تشکیل می‌دهند.

.