امروز جمعه 31 فروردين 1403
فرق سیمان تیپ 5 و 2

سیمان تیپ ۵ که با نام سیمان ضد سولفات شناخته می شود محصولی است که برای استفاده در بنادر مناسب است. این سیمان یکی از محصولاتی است که با سیمان تیپ ۲ که برای مناطق ساحلی و بندری استفاده می شود همخوانی زیادی دارد. در این میان سوالی که پیش می آید این است که تفاوت سیمان تیپ ۵ و سیمان تیپ ۲ در چیست؟ در این مقاله قصد داریم به مقایسه سیمان تیپ ۵ و سیمان تیپ ۲ بپردازیم، اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با الومتریال همراه باشید.

 تفاوت سیمان تیپ 2 و 5    

تفاوت سیمان تیپ 2 و 5      

این دو سیمان علی رغم ظاهر مشابه، تفاوت هایی با یکدیگر دارند. تفاوت سیمان تیپ ۲ و ۵ را می توان در موارد زیر دانست:

۱. مقاومت در برابر سولفات

سیمان تیپ ۵ با نام سیمان ضد سولفات شناخته می شود. دلیل اصلی این موضوع این است که میزان استفاده از ماده اولیه سه کلسیم آلومینات در تولید این سیمان محدود شده است. به صورت کلی سیمان تیپ ۵ مقاومت بالایی در برابر حمله سولفات ها دارد و به همین دلیل برای محل هایی که در معرض جزر و مد قرار دارند مناسب است.

سیمان تیپ ۲ محصولی است که در آن میزان استفاده از سه کلسیم سولفات محدود شده است. این قابلیت باعث می شود سیمان تیپ ۲ در برابر حملات سولفات ها تا حدودی مقاوم باشد، اما تفاوت آن با سیمان تیپ ۵ این است که این محصول تنها در برابر حملات ملایم مقاومت از خود نشان می دهد بنابراین باید قبل از استفاده، میزان وجود سولفات در آب را بررسی نمود.

۲. زمان مورد نیاز برای خشک شدن

سیمان اصلاح شده و سیمان ضد سولفات هر دو نسبت به سیمان معمولی نیاز به مدت زمان بیشتری برای خشک شدن دارد. تنها تفاوت زمان مورد نیاز برای خشک شدن این دو محصول در این است که زمان مورد نیاز برای خشک شدن سیمان اصلاح شده کمی بیشتر است.

۳. موارد استفاده

سیمان اصلاح شده و سیمان ضد سولفات هر دو برای استفاده در مکان های گرم مناسب هستند. دلیل اصلی این موضوع این است که این دو نوع از سیمان، حرارت چندان زیادی از خود ساطع نمی کنند. در اکثر موارد در مکان هایی که دارای دمای بالای ۳۲ درجه سانتیگراد هستند، از سیمان اصلاح شده استفاده می شود.

تفاوت اصلی این دو نوع از سیمان در موارد استفاده این است که سیمان اصلاح شده به هیچ عنوان برای استفاده در هوای سرد مناسب نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود سیمان اصلاح شده در دمای کمتر از ۱۶ درجه سانتیگراد استفاده نشود، اما این موضوع در مورد سیمان ضد سولفات صادق نیست.

۴. قیمت

سیمان ضد سولفات قیمت بالاتری نسبت به سیمان اصلاح شده دارد. دلیل اصلی این موضوع این است که مقدار ترکیبات به کار رفته در سیمان ضد سولفات از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل تولید آن زمان بر است.

جایگزینی سیمان تیپ 5 با تیپ 2 با استفاده از مکمل بتن

جایگزینی سیمان تیپ 5 با تیپ 2 با استفاده از مکمل بتن

در برخی موارد می توان به جای استفاده از سیمان تیپ ۵ از سیمان تیپ ۲ استفاده کرد، تنها شرط این کار این است که سیمان تیپ ۲ با مکمل بتن ترکیب گردد و سپس به عنوان جایگزین سیمان تیپ ۵ به کار برده شود. دلیل اصلی استفاده از سیمان تیپ ۵ این است که این محصول در برابر حملات سولفات ها مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و در برابر آب، افزایش حجم پیدا نمی کند.

این در حالی است که با بهره گیری از روش های دیگر می توان سیمان را در برابر حملات سولفاتها مقاوم نمود. برای مثال می توان سیمان تیپ ۲ را با مکمل بتن ترکیب کرد. این کار باعث می شود بتن در برابر حملات سولفاتها مقاومت بالاتری از خود نشان بدهد و مقدار کلسیم آلومینات موجود در سیمان کاهش چشمگیری پیدا کند به گونه ای که امکان نفوذ آب و ترک خوردن در آن به حدود صفر برسد.

به طور کلی در مرحله اول استفاده از سیمان تیپ ۵ در اولویت قرار دارد اما در زمانی که دسترسی به سیمان تیپ ۵ امکان پذیر نیست و یا به دلیل بالا بودن قیمت این محصول نمی توانید آن را خریداری کنید، استفاده از سیمان تیپ ۲ و مخلوط نمودن آن با مکمل بتن راهکار مناسبی برای بالاتر بردن مقاومت در برابر حمله سولفات هاست.

سوالات متداول فرق سیمان تیپ 5 و 2

فرق سیمان تیپ 5 و 2 در چیست؟

این دو سیمان علی رغم ظاهر مشابه، تفاوت هایی با یکدیگر دارند. تفاوت سیمان تیپ ۲ و ۵ را می توان در موارد زیر دانست: مقاومت در برابر سولفات - زمان مورد نیاز برای خشک شدن - موارد استفاده و قیمت.

آیا جایگزینی سیمان تیپ 5 با تیپ 2 امکان پذیر است؟

در برخی موارد می توان به جای استفاده از سیمان تیپ ۵ از سیمان تیپ ۲ استفاده کرد، تنها شرط این کار این است که سیمان تیپ ۲ با مکمل بتن ترکیب گردد و سپس به عنوان جایگزین سیمان تیپ ۵ به کار برده شود.