امروز پنج شنبه 30 فروردين 1403
کاربرد سیمان ضد سولفات

سیمان ضد سولفات که با نام سیمان پرتلند تیپ 5 نیز شناخته می‌شود، محصولی ایده آل است که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. در تولید این محصول با افزودن میزان بسیار زیادی سولفات، این محصول به صورت کامل غنی شده است و دیگر سولفات به خود جذب نمی کند. به همین دلیل می‌توان از آن در محیط های مختلف استفاده کرد. با توجه به قیمت بالای انواع مختلف سیمان ضد سولفات توصیه می شود از این محصول تنها برای محل هایی که در معرض رطوبت قرار دارند، استفاده شود.

کاربرد سیمان ضد سولفات

سیمان ضد سولفات چیست؟

سیمان ضد سولفات یکی از انواع پایدار سیمان است که نسبت به سایر انواع محصولات کیفیت بالایی دارد و به همین دلیل قیمت آن بالاتر است. سیمان ضد سولفات که با نام سیمان پرتلند تیپ 5 نیز شناخته می شود، فرمولاسیون کاملاً مشابهی با سیمان پرتلند معمولی دارد، اما تنها تفاوت آن این است که در تولید سیمان ضد سولفات مقدار استفاده از C3a محدود شده است.
C3a که با نام سه کلسیم آلومینات شناخته می شود یکی از اکسید های معدنی است که در تولید سیمان به کار برده می شود و کاملاً ناپایدار است. در انواع مختلف سیمان ضد سولفات با محدود کردن استفاده از سه کلسیم آلومینات، میزان پایداری سیمان بالاتر رفته است.
زمانی که سولفات به سیمان جذب می شود باعث تولید ماده ای به نام سولفو امینات میشود. زمانی که میزان جذب سولفو آمینات به سیمان بالا میرود، سیمان دچار گسیختگی می‌شود و کیفیت خود را از دست میدهد. سولفات های منیزیم و سدیم از جمله مهمترین نمک هایی هستند که به سیمان جذب و باعث از هم گسیختگی آن می شوند.
در اکثر موارد مجاورت سولفات ها با بتن زمانی افزایش پیدا می‌کند که سطح سیمان مرتباً تر و خشک شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که از سیمان ضد سولفات برای سازه هایی مانند سازه دریایی که مرتباً در معرض جزر و مد هستند استفاده شود.
اگر هزینه‌های تولید و ساخت سیمان ضد سولفات بالا نبود و این محصول قیمت تمام شده بالایی برای مشتریان نداشت، استفاده از این محصول در تمامی سازه ها مجاز بود و در بسیاری از مکان ها باعث بالاتر رفتن کیفیت سازه می شد. به علت لزوم در کنترل دقیق مواد اولیه به کار رفته در سیمان ضد سولفات ساخت این محصول تنها در کارخانه های تخصصی انجام میشود و کاری سخت است. پیشنهاد می شود جهت خرید و مشاهده قیمت سیمان کلیک کنید.

سیمان ضد سولفات چیست؟

ویژگی های سیمان ضد سولفات

برخی از ویژگی های سیمان ضد سولفات موارد زیر هستند:

  • نفوذپذیری بسیار کم: یکی از مهمترین ویژگی های انواع مختلف سیمان ضد سولفات نفوذپذیری کم این محصول است. این ویژگی باعث می‌شود این محصول در برابر عواملی مانند آب مقاومت بالایی از خود نشان بدهد و به راحتی آب را به خود جذب نکند.
  • کارایی بیشتر: سیمان ضد سولفات نسبت به سایر انواع سیمان کارایی بیشتری دارد. دلیل این موضوع را می‌توان جذب هیدروکسید کلسیم توسط سلیس فعال سرباره و بافت سطحی صاف تر سیمان دانست.
  • مقاومت شیمیایی بالا: سیمان ضد سولفات می تواند مقاومت بالایی در برابر تهاجم املاح سولفات و کلر از خود نشان بدهد. از آنجایی که املاح سولفات و کلر جز جدایی ناپذیر از بسیاری از سازه ها هستند، این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • محافظت از آرماتورها: زمانی که آرماتورها به صورت مداوم در برابر نم و رطوبت قرار بگیرند دچار زنگ زدگی و زنگ خوردگی می شوند. با استفاده از انواع مختلف سیمان ضد سولفات می توان از آرماتور ها در برابر نم و رطوبت محافظت کرد و میزان خوردگی در آنها را به صورت چشمگیری کاهش داد.
  • انبساط بسیار کم: در هنگام استفاده از برخی از انواع سیمان باید مراقب انبساط بالای آنها بود. برخی دیگر از سیمانها نه تنها انبساط ندارند بلکه منقبض می شوند. با توجه به این موارد متوجه میشویم که در هنگام ساختن سازه های مختلف انبساط و انقباض سیمان می تواند موجب از هم گسیختگی سازه شود. یکی از ویژگی های مثبت سیمان ضد سولفات این است که این محصول هیچگونه انبساطی ندارد و میزان انبساط آن در حدود صفر است.
  • چسبندگی زیاد: سیمان ضد سولفات میزان گیرش زیاد در مدت زمان اندک دارد. یعنی زمانی که از آن برای ساختن سازه استفاده می شود این محصول در کمترین زمان ممکن به صورت کاملاً مقاوم در می آید و از بابت خشک نشدن آن هیچگونه نگرانی وجود ندارد. پیشنهاد می شود جهت خرید و مشاهده قیمت سیمان سیاه کلیک کنید.