امروز جمعه 10 فروردين 1403
انواع تیپ سیمان و کاربرد آنها

با وجود پیشرفت های چشمگیری که در علم و صنعت رخ داده است، اما سیمان همچنان بهترین چسب برای اتصال مصالح ساختمان سازی به حساب می آید. سیمان انواع مختلفی دارد که از آن ها تحت عنوان انواع تیپ سیمان یاد می شود. هر تیپ سیمان ویژگی های خاص خود را دارد. این تیپ ها بر اساس شرایط آب و هوایی و یا نوع کاربرد هدف انتخاب می شوند. البته فراموش نکنید که وظیفه اصلی سیمان، همواره چسباندن مصالح ساختمانی مختلف به یکدیگر است. با این حال، نمی توان از قدرت بی نظیر آن برای مقاوم سازی انواع بنا چشم پوشی نمود. انواع سیمان به دو دسته اصلی سیمان پرتلند و سیمان غیرپرتلند تقسیم می شوند. سیمان پرتلند معمولی یا سیمان تیپ ۱ ساده‌ ترین و رایج ترین نوع سیمان به حساب می آید. سیمان های پرتلند اصلاح شده نیز انواع تیپ سیمان 2 تا 5 را تشکیل می دهند. اصلی ترین تفاوت انواع تیپ سیمان با یکدیگر در زودگیر بودن یا تولید حرارت آن ها خواهد بود. در این مقاله قصد داریم انواع تیپ های سیمانی را به شکلی دقیق تر معرفی کنیم. با الومتریال همراه باشید.

تیپ سیمان چیست

تیپ سیمان چیست؟

سیمان یک ترکیب پودر شده و نرم از رس، سیلیس و اکسیدهای معدنی است. ترکیب سیمان با آب یک چسب فوق العاده قوی برای اتصال انواع مصالح ساختمانی ایجاد می کند. از سوی دیگر، در تولید بلوک های سفت و منسجم نیز باید از سیمان استفاده شود. بنابراین به نظر می رسد بدون وجود سیمان، پیشرفت در ساخت و ساز یک ساختمان رخ ندهد. سیمان در تیپ های مختلف تولید می شود. انواع تیپ سیمان ویژگی های خاص خود را دارند. به عنوان مثال، بدون توجه به اقلیم آب و هوایی یک منطقه نمی توان از هر نوع سیمانی استفاده نمود. بنابراین بهترین نوع سیمان، تیپ سیمانی است که با اقلیم آب و هوایی یک منطقه متناسب باشد. انواع سیمان از تیپ ۱ تا تیپ ۵ تقسیم بندی می شوند. بخش مهمی از تفاوت انواع تیپ سیمان با یکدیگر بر اساس زودگیر یا زودسخت بودن و میزان حرارتی است که به هنگام ترکیب آزاد می سازند. تقسیم بندی اصلی سیمان بر اساس نوع مواد اولیه آن به شکل پرتلند و غیرپرتلند خواهد بود. خط تولید سیمان پرتلند و تجهیزات مورد نیاز برای تولید انواع سیمان کاملا یکسان هستند. دلیل عمده ای که باعث تفاوت انواع تیپ سیمان می گردد، نوع مواد اولیه و درجه حرارت کوره در زمان تولید است. برای تولید سیمان پرتلند معمولی دمای کوره در حدود 1500 درجه خواهد بود. در ادامه به معرفی هر چه بهتر انواع سیمان می پردازیم.

سیمان غیرپرتلند

سیمان‌ غیرپرتلند

سیمان غیرپرتلند را می توان نوعی سیمان پلیمری دانست. البته در گذشته برای ساخت سیمان غیرپرتلند از موادی مانند آهک، قیر، گچ و مانند آن ها استفاده می شده است. انواع سیمان غیرپرتلند در دو نوع آلومینیومی و منبسط شونده ساخته می شوند. ترکیب اصلی انواع سیمان غیرپرتلند شامل موادی مانند سیمان معمولی، گچ بوکسایت و مواد آهک دار است. در هر حال، سیمان غیرپرتلند که به صورت پلیمری تولید می شود، بسیار گران تر از سیمان پرتلند است. به همین دلیل با اینکه خواص و کاربردهای گسترده ای از خود نشان داده، اما محبوبیت و گستردگی استفاده از آن هنوز از سیمان پرتلند کمتر است.

سیمان پرتلند

سیمان پرتلند که همان سیمان رایج برای ساخت و ساز است، سیمانی است که اولین بار در سال 1995 کشف شد. پرتلند نام جزیره ای بود که اولین سیمان در آن جا تهیه و به کار برده شد. سیمان پرتلند از ترکیب رس، سیلیس، آهک و مواد معدنی تولید می شود. انواع تیپ سیمان پرتلند در 5 گروه تقسیم بندی می گردند. در واقع سیمان پرتلند بر اساس ویژگی هایی مانند: کم حرارت بودن، زود سخت شدن، ضد سولفات بودن و اصلاح شدگی شناخته می شوند. رایج ترین نوع سیمان پرتلند یعنی سیمان تیپ یک، همان سیمان معمولی است که در ساخت و ساز به کار می رود. سیمان های دیگر در مواقعی مانند بتن ریزی ساختمان یا مواقعی که زمان سخت شدن آن اهمیت دارد، به کار می روند. در بخشی از این مقاله به معرفی انواع تیپ سیمان و کاربرد آنها می پردازیم.

انواع تیپ سیمان کدام اند و چه ویژگی هایی دارند؟

انواع تیپ سیمان کدام اند و چه ویژگی هایی دارند؟

انواع تیپ سیمان پرتلند در پنج گروه اصلی تقسیم بندی می شوند. لازم است بدانید که خط تولید سیمان و فرایند تولید انواع تیپ سیمان با یکدیگر یکسان  هستند. اما در انتخاب میزان مواد اولیه و تنظیم درجه حرارت کوره در هنگام تولید انواع سیمان، اختلاف وجود دارد. انواع تیپ سیمان به شکل زیر معرفی می شوند:

سیمان پرتلند معمولی به عنوان سیمان تیپ ۱

سیمان پرتلند اصلاح شده به عنوان سیمان تیپ ۲

سیمان پرتلند زود سخت شونده به عنوان سیمان تیپ ۳

سیمان پرتلند با حرارت کم به عنوان سیمان تیپ ۴

سیمان پرتلند ضد سولفات بانوان سیمان تیپ ۵

قیمت انواع تیپ سیمان چگونه تعیین می شود؟

انواع تیپ سیمان دارای قیمت های متفاوتی هستند. قیمت تیپ سیمان از هر نوع، بر اساس کیفیت و مقاومت آن تعیین می گردد. برای مثال، سیمان تیپ یک که معمولی ترین نوع تیپ سیمان است، قیمتی کمتر از انواع تیپ سیمان های دیگر دارد. این در حالی است که برای خرید سیمان تیپ 5 هزینه بیشتری باید پرداخت شود. البته کیفیت سیمان کارخانه های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. نکته دیگری که بر قیمت سیمان تاثیرگذار است، برند تولید کننده انواع تیپ سیمان خواهد بود. کارخانه های متعددی وجود دارند که در زمینه تولید انواع تیپ سیمان فعال هستند. برای خرید انواع تیپ سیمان می توان به صورت اینترنتی و حضوری اقدام نمود. در نظر داشته باشید که قیمت سیمان کارخانه نسبت به سیمان با واسطه کمتر خواهد بود. با توجه به اینکه معمولا برای ساخت و ساز به حجم بالایی از سیمان نیاز است، بنابراین سفارش مستقیم سیمان به کارخانه، مقرون به صرفه تر خواهد بود.

سیمان تیپ 1 و کاربرد آن

سیمان تیپ 1 و کاربرد آن

سیمان تیپ 1 رایج ترین نوع سیمان در ساخت و ساز است. این نوع تیپ سیمان همان نوعی است که همه ما آن را به خوبی می شناسیم. ترکیب سیمان تیپ یک همان ترکیب معمول شامل آهک، رس، سیلیس و مواد معدنی است. سیمان تیپ یک ساده ترین ساختار را داشته و در ترکیب با آب، چسبندگی بالایی ایجاد می کند. به همین دلیل، برای چسباندن انواع مصالح شامل آجر، بلوک، شن و ماسه به کار می رود. البته فراموش نکنید که سیمان تیپ یک، ماده اصلی در تولید بلوک های سیمانی محسوب می شود. هر گاه اصطلاح "سیمان سیاه" یا "سیمان بنایی" به گوشتان خورد، بدانید که بحث در مورد همین سیمان تیپ یک است. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات درباره قیمت سیمان سیاه با ما در الومتریال همراه شوید.

سیمان تیپ 2 و کاربرد آن

سیمان تیپ ۲ گونه ای اصلاح شده از انواع تیپ سیمان پرتلند به حساب می آید. در تولید سیمان تیپ دو مقدار کمتری خاک رس به کار می رود. به همین دلیل، این نوع سیمان نسبت به سیمان تیپ یک مقاومت بیشتری در برابر سولفات شدن دارد. در واقع، کاهش خاک رس باعث کمتر شدن حجم اکسید آلومینیوم در سیمان تیپ دو می شود. در نتیجه، این نوع سیمان در مجاورت با مواد سولفات دار، واکنش کمتری خواهد داشت. این موضوع، از تولید ماده ای تحت عنوان اترنژیت جلوگیری خواهد کرد. بنابراین میزان جذب آب در بتن یا سیمان کاهش پیدا کرده و احتمال ترک خوردن به حداقل می رسد. یکی از ویژگی های بارز سیمان تیپ ۲ تولید حرارت کمتر در هنگام آب بندی است. این ویژگی بسیار مهم است و آن را برای بتن ریزی با حجم بالا مناسب می سازد. در مواردی که لازم است قطعات سیمانی مستحکم مانند تیر برق یا بلوک های سیمانی تولید شود نیز سیمان تیپ ۲ مناسب ترین گزینه خواهد بود. سیمان تیپ ۲ در اقلیم های آب و هوایی گرم بیشترین کاربرد را دارد. 

تفاوت سیمان تیپ 1 و 2

سیمان تیپ 3 و کاربرد آن

سیمان تیپ 3 و کاربرد آن

اگر به دنبال یک سیمان پرتلند زودسخت با مقاومت اولیه بالا هستید، سیمان تیپ ۳ را به شما پیشنهاد می کنیم. در واقع، این نوع سیمان از نظر سخت شدگی با سیمان تیپ یک شباهت دارد. با این حال، سرعت افزایش مقاومت اولیه سیمان تیپ ۳ نسبت به سیمان تیپ ۱ بسیار بالاتر است. اندازه گیری ها نشان می دهند که مقاومت سه روزه سیمان تیپ ۳ با مقاومت ۷ روزه تیپ یک قابل مقایسه خواهد بود. یکی از ویژگی های مهم سیمان تیپ ۳ زیاد بودن واکنش های گرماده آن است. این مساله آن را به یک سیمان پرتلند زودگیر تبدیل می کند. در نتیجه، برای بتن ریزی در مناطق سردسیر، بهترین نوع سیمان همین سیمان تیپ 3 خواهد بود. البته با این شرط که در ترکیب آن از ضد یخ نیز استفاده شود. نکته دیگر این که در تولید برخی مصالح یا قالب بندی هایی که به سرعت بالا نیاز دارد، سیمان پرتلند تیپ 3 بهترین گزینه است. اما فراموش نکنید که برای بتن ریزی های با حجم بالا به هیچ عنوان نباید از تیپ سیمان نوع 3 استفاده کرد. زیرا واکنش های گرماده، آن را منبسط کرده و زودسخت می شود. در نتیجه بلافاصله پس از سرد و منقبض شدن، احتمال ترک خوردن آن افزایش پیدا می کند.

سیمان تیپ 4 و کاربرد آن

سیمان های کندگیر یکی دیگر از انواع سیمان مورد نیاز در صنعت ساخت و ساز و عمران هستند. این نوع سیمان ها (که با عنوان سیمان تیپ چهار می شناسیم) با سرعت کمتری سخت می شوند. کند بودن فرایند سختی این تیپ سیمان ها، مقاومت آن ها را بالاتر می برد. از این رو، معمولا برای پروژه های سدسازی و ساخت بناهای بسیار بزرگ از سیمان تیپ چهار استفاده می شود. سیمان پرتلند تیپ 4 واکنش های گرمایی ضعیفی دارد. به طوری که آن را تحت عنوان سیمان با هیدراتاسیون ترکیبی پایین  می شناسند. در هر حال، ویژگی کندگیری سیمان تیپ 4 آن را برای اقلیم آب و هوایی گرم و خشک مناسب کرده است. لازم به ذکر است تیپ سیمان پرتلند نوع 4 برای دماهای بالای 40 درجه عملکرد خوبی خواهد داشت. نکته ای که درباره سیمان پرتلند تیپ 4 وجود دارد این است که تولید آن در موارد نادر انجام می گیرد. در واقع، در کل دنیا تولید سیمان تیپ 4 تنها در موارد بسیار خاص انجام می شود. معمولا در پروژه هایی که نیاز به استفاده از تیپ سیمان نوع 4 حس می شود، سیمان تیپ 5 به کار می رود.

سیمان تیپ 5 و کاربرد آن

سیمان تیپ 5 و کاربرد آن

سیمان تیپ 5 خاص ترین نوع سیمان پرتلند است. این نوع سیمان نسبت به سیمان تیپ 1 حرارت بسیار کمتری خواهد داشت. به همین دلیل، معمولا به جای سیمان تیپ 4 نیز به کار می رود. در هر حال، تیپ سیمان نوع 5 ویژگی های ساختاری خاص خود را دارد. این ویژگی ها آن را در برابر سولفاته شدن حفظ خواهد کرد. از این رو، در پروژه هایی که ممکن است ستون ها یا اجزای ساختمان تحت تاثیر سولفاته شدن قرار گیرند، سیمان تیپ 5 بهترین گزینه خواهد بود. برای ساختمان هایی که در زمین های سولفات دار ساخته می شوند، باید از سیمان نوع 5 استفاده شود. همچنین، مهم ترین کاربرد تیپ سیمان نوع 5 در سازه های دریایی است که مقاومت بالایی نیاز دارند. به هر حال، در هر محیطی که در آن مواد خورنده یا سولفاته وجود داشته باشد، باید از سیمان تیپ 5 برای ساخت و ساز یا بتن ریزی استفاده کرد. ممکن است این سوال برایتان پیش آید که کدام نوع تیپ سیمان بهتر است؟ لازم می دانیم این نکته را یادآوری کنیم که انتخاب نوع تیپ سیمان به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. برخی از مهم ترین عواملی که باید در هنگام سفارش یا خرید انواع تیپ سیمان به آن ها توجه شود، عبارت اند از:

اقلیم آب و هوایی

نوع پروژه (سد سازی، ساختمان سازی یا پل سازی و …)

نوع عمکرد مورد نیاز (مقاوم سازی ، چسباندن مصالح یا بتن ریزی و …)

بنابراین به هیچ عنوان نمی توان یک تیپ سیمان را بر دیگری برتری داد. البته در موارد خاص ممکن است به سیمان با تیپ 4 نیاز داشته باشیم. در چنین شرایطی معمولا استفاده از سیمان تیپ 5 ارجحیت خواهد داشت. اما این موضوع دلیل بر برتری یکی بر دیگری نیست. در پروژه هایی که نیاز به سرعت عمل دارند یا در فرایندهای قالب گیری و مانند آن، بهتر است از انواع تیپ سیمان زودگیر استفاده شود. همچنین، اگر قصد ساخت و ساز در مناطق سردسیر را دارید، باید ترکیب سیمان زودگیر با ضد یخ را به کار ببرید. سیمان تیپ 3 بهترین موردی است که برای این گونه موارد به کار می رود. 

الومتریال تولید کننده انواع تیپ سیمان

الومتریال تولید کننده انواع تیپ سیمان

انتخاب بهترین تولید کننده انواع تیپ سیمان، اعتماد به کیفیت محصول را راحت تر می سازد. از سوی دیگر، معمولا سیمان باید در حجم بالا خریداری شود. بنابراین لازم است همواره بهترین محصول با بهترین کیفیت خریداری گردد. الومتریال تولید کننده انواع تیپ سیمان با بالاترین کیفیت است. بنابراین برای خرید انواع تیپ سیمان می توانید به ما اعتماد کنید. خرید انواع تیپ سیمان بدون وجود واسطه می تواند هزینه ها را کاهش دهد. به همین دلیل، الومتریال به منظور احترام به حقوق مصرف کنندگان، امکان خرید انواع تیپ سیمان را به صورت مستقیم فراهم نموده است. در صورت نیاز به تیپ سیمان های مختلف می توانید با کارشناسان الومتریال در تماس باشید. قیمت سیمان در سایت الومتریال بروز و دقیق است. با مشاهده قیمت، سیمان از کارخانه دلخواه خود را بخرید.

 

سیمان یکی از محصولات پر استفاده در صنعت ساختمان سازی است که در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می شود. انواع سیمان کاربرد های متفاوتی دارند و با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود در صنعت ساختمان سازی و یا سایر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله قصد داریم به انواع سیمان و موارد استفاده از آنها بپردازیم و شما را با انواع مختلف این محصولات آشنا کنیم.

انواع سیمان

جدول انواع سیمان

شماره نوع سیمان ویژگی

1

سیمان زود مقاوم

حاوی مقدار بیشتری تری کلسیم سیلیکات است
دانه بندی آن ریز است.

2

سیمان با مقاومت بسیار بالا

از ریزترین ذرات به دست می آید.
3 سیمان با حرارت پایین نسبت دی کلسیم سیلیکات یا (C۲S) تقریبا دو برابر سیمان عادی می باشد.
در تست الک تنها ده درصد از آن باقی می ماند.
4 سیمان با گیرش سریع مقدار ذرات دیرگیر کننده کاهش یافته است.
ترکیبات آلوما کمتری در این محصول وجود دارد.
5 سیمان با میزان آلومینا بالا در برابر خوردگی و اسید مقاوم است.
با آهک واکنش سریع نشان می دهد.
6 سیمان با خاکستر سرباره ی کوره آهن نسبت به سایر انواع سیمان وزن پایینی دارد.
قیمت آن اقتصادی و به صرفه است.
7 سیمان پوزولانی حرارت پایینی تولید می کند.
8 سیمان رنگی در تولید آن از رنگ پودری استفاده می شود.
9 سیمان سفید میزان آهک خالص در آن زیاد است.
قیمت آن بالاست.
10 سیمان هیدروفوبیز مقاومت این محصول در برابر سرما و یخ زدگی زیاد است.
11 سیمان ضد سولفات در تولید این محصول از کلسیم زیادی استفاده شده است.
قیمت محصول مقرون به صرفه است.
12 سیمان قلیایی کم این محصول همانطور که از نامش پیداست مواد قلیایی کمی دارد.
13 سیمان ضد آب میزان کلسیم و آلومینیوم در این سیمان زیاد است.
14 سیمان حباب زا مقاومت این محصول در برابر یخ زدگی بالاست.
15 سیمان منبسط شونده بعد از خشک شدن این محصول در آن هیچ گونه انبساطی به وجود نمی آید.

جدول انواع سیمان

انواع سیمان ساختمانی

همانطور که در بالا نیز به این موضوع اشاره شد سیمان های متفاوت برای موارد مختلفی کاربرد دارند و کاربرد تمامی آنها یکسان نیست. برای مثال تمامی سیمان ها نمی توانند برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار بگیرند.
سیمان منبسط شونده یکی از سیمان هایی است که در صنعت ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد. از این نوع سیمان در اکثر موارد برای پایه ستون ها استفاده می شود تا مقاومت ستون بالاتر برود.
در محل‌هایی مانند رویه بتن ها از انواع مختلف سیمان حباب زا استفاده می شود. زمانی که بتن ها در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است در برابر گرما و سرما مقاومت چندان زیادی از خود نشان دهند و به همین دلیل سیمان حباب زا با مقاومت بالا در برابر گرما و سرما گزینه مناسب برای این شرایط است.
سیمان نسبت به سنگ و سرامیک قیمت مناسب تر و کمتری دارد، به همین دلیل در برخی از موارد از این محصول برای ساخت جلوه زیبا برای ساختمان استفاده می شود. در این گونه موارد از سیمان سفید و یا سیمان رنگی برای نمای ساختمان و یا قسمت هایی از درون ساختمان استفاده می شود.
برخی دیگر از سیمان های مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی سیمان با مقاومت بالا، سیمان زود مقاوم و غیره هستند که هر یک برای موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند. پیشنهاد می شود جهت خرید و مشاهده قیمت سیمان کلیک کنید.

انواع سیمان ساختمانی

انواع سیمان و موارد مصرف آن

در بالا به برخی از انواع سیمان که برای ساختمان سازی مناسب هستند اشاره کردیم، اما باید به این موضوع نیز اشاره شود که برخی دیگر از انواع سیمان برای ساختمان سازی چندان کاربردی ندارند و از آنها در ساخت پل و سد استفاده می شود. برای مثال یکی از مهم ترین موارد استفاده از سیمان با حرارت پایین این است که این محصول مقاومت بالایی در برابر آب دارد و برای سد سازی استفاده میشود.
سیمان با گیرش سریع محصولی است که برای ساخت پل و یا سازه روی آب استفاده می شود. این محصول خیلی سریع خشک می شود و برای ساختن ساز روی آب کاربرد زیادی دارد. مقاومت بالای این محصول در برابر آب را می توان یکی دیگر از دلایل استفاده از این محصول در صنعت پل سازی دانست.
سیمان هایی که دارای میزان آلومینای بالایی هستند برای ساختمان سازی در مناطق ساحلی مناسبند. این محصولات در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند و به راحتی آب به آنها اثر نمی کند به همین دلیل برای مناطق ساحلی کاملاً مناسب هستند.

سوالات متداول انواع تیپ سیمان و کاربرد آنها

سیمان چند تیپ دارد؟

سیمان با تیپ های مختلفی چون تیپ یک، دو، سه، چهار، پنج، 325-1، 425-1 و 525-1 است.

انواع تیپ سیمان را از کجا می توان خریداری کرد؟

انواع تیپ سیمان از کارخانه های مطرح کشور را می توان از فروشگاه الومتریال تهیه کرد.

آیا انواع تیپ سیمان کاربردهای یکسانی دارند؟

خیر هر تیپ سیمان ویژگی های مخصوص به خود را دارد، به همین علت کاربردهای یکسانی ندارند.