امروز شنبه 1 ارديبهشت 1403
مواد اولیه سیمان

سیمان ماده ای پودری و نرم است که در صنعت ساختمان سازی برای افزایش استحکام ساختمان به کار برده می شود. زمانی که این محصول در معرض رطوبت قرار می‌گیرد سفت می شود و دیگر نمی توان از آن استفاده کرد. به صورت کلی در تولید سیمان از 4 عنصر اولیه اصلی استفاده شده است. در این مقاله قصد داریم به مواد اولیه به کار رفته در سیمان بپردازیم و شما را با این مواد آشنا کنیم. پیشنهاد می شود جهت خرید و مشاهده قیمت سیمان کلیک کنید.

مواد اولیه سیمان

 

ماده اولیه اصلی برای تولید سیمان چیست؟

سیمان از مواد اولیه زیر تولید می شود:

  1. مصالح آهکی: یکی از مهمترین مواد اولیه در تولید سیمان مصالح آهکی است. در حدود 60 تا 67 درصد از حجم سیمان را مصالح آهکی تشکیل می دهد. مصالح آهکی می توانند استقامت و مقاومت سیمان را تا حدود زیادی بالاتر ببرند و همان ماده اولیه ای هستند که باعث می‌شوند زمانی که سیمان در معرض رطوبت قرار می‌گیرد سفت شود.

برای تولید مصالح آهکی مورد نیاز در سیمان در ابتدا آهک را از کارخانه استخراج می کنند و سپس آن را با استفاده از ماشین آلات مخصوص به صورت پودری در می آورند. در نهایت این ترکیب پودری را با سیمان مخلوط می کنند.

  1. خاک رس: خاک رس یکی دیگر از مهمترین ترکیبات سیمان است. این خاک به دلیل دارا بودن حالت پودری و کاملاً صاف در ترکیبات سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و استقامت سیمان را بالاتر می برد. خاک دارای رنگ قرمز است و در حدود 3 تا 7 درصد سیمان از این ماده به وجود می آید.
  1. سیلیس: سیلیس یک ماده معدنی است که در تولید سیمان کاربرد زیادی دارد به گونه ای که در حدود 20 تا 27 درصد از سیمان را این ماده معدنی تشکیل می دهد. سیلیس در طبیعت به صورت آزاد و یا به صورت ترکیبی با سایر مواد معدنی وجود دارد.

این ماده معدنی سفید با کیفیت های متفاوتی در بازار موجود است و به همین دلیل در سیمان های با کیفیت از انواع با کیفیت این محصول استفاده می‌شود و در سیمانهای کیفیت چندان بالایی ندارند انواع درجه3 سیلیس مورد استفاده قرار می گیرد.

ماده اولیه اصلی برای تولید سیمان چیست؟ 

اجزای تقریبی سیمان

علاوه بر تمامی مواردی که در بالا به آنها اشاره شد سیمان دارای اجزای تقریبی است که مقدار وجود آنها در سیمان اندک است اما همان مقدار نیز می تواند تاثیر زیادی روی میزان چسبندگی و کیفیت سیمان داشته باشد. برخی از اجزای سیمان موارد زیر هستند:

  • اکسید آهن :اکسید آهن که با نام Fe2O3 شناخته می‌شود یکی از محصولاتی است که در حدود نیم درصد تا 6 درصد در تولید سیمان به کار برده می شود. شکل ظاهری این ماده به رنگ پودری و رنگ آن قهوه ای یا قرمز است.
  • اکسید سدیم: این ماده معدنی که با نام Na2O نیز شناخته می‌شود در حدود دو دهم درصد تا یک و نیم درصد در تولید سیمان مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده معدنی به شکل پودر سفید رنگ است.
  • اکسید منیزیم :این ماده که با نام Mgo شناخته می شود، ممکن است تا حدود چهار و نیم درصد در تولید سیمان به کار برده شود. این ماده معدنی رنگ سفید دارد. برای تولید اکسید منیزیم از کلسینه کردن کربنات کلسیم استفاده می شود و ماده به دست آمده برای ترکیب شدن با سیمان به صورت پودری در می آید.
  • اکسید پتاسیم: این ماده معدنی را می توان یکی دیگر از ترکیبات جزء سیمان دانست. در بیشترین حالت از 1.2٪ اکسید پتاسیم در تولید سیمان استفاده می شود. نام شیمیایی این ماده معدنی K2O است و به عنوان عایق مناسب برای حرارت در تولید سیمان کاربرد دارد.
  • اکسید آلومینیوم: این ماده معدنی برای مقاوم سازی هرچه بیشتر سیمان مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این ماده معدنی مقاومت سیمان افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و کیفیت آن بالاتر می رود. اکسید آلومینیوم که با نام شیمیایی Al2O3 شناخته می شود، ماده ای با رنگ سفید مایل به نقره ای است و در تولید سیمان بین 3 تا 8 درصد استفاده می شود.

با یک حساب سرانگشتی تمامی موادی که در بالا به آنها اشاره شد، در بیشترین حد خود در حدود 20 درصد در تولید سیمان به کار برده می‌شوند و بیشتر اجزای سیمان محصولاتی مانند آهک، خاک رس و سیلیس هستند که اکثر ترکیبات سیمان را تشکیل می‌دهند.