امروز جمعه 7 ارديبهشت 1403
انواع سیمان پرتلند و کاربرد آنها

سیمان پرتلند یکی از محصولات پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی است که در انواع متنوعی در بازار موجود است. برای تولید انواع مختلف سیمان پرتلند مقدار استفاده از مواد اولیه متفاوت را کم و زیاد می کنند تا سیمان هایی با کیفیت های متفاوت و برای مصارف مختلف به دست بیاید. در این مقاله قصد داریم به انواع سیمان پرتلند و کاربرد آنها بپردازیم، به همین دلیل در ابتدا این محصولات را در 5 دسته بندی کلی قرار می دهیم و سپس به ویژگیهای هریک از آنها اشاره می کنیم. برای اطلاع از قیمت سیمان کلیک کنید.

انواع سیمان پرتلند و کاربرد آنها

سیمان پرتلند معمولی یا سیمان تیپ یک

سیمان پرتلند معمولی که با نام سیمان تیپ 1 نیز شناخته می‌شود یکی از پرکاربردترین سیمان ها در صنعت ساختمان سازی است. اگر به ساختمان های مختلفی که در اطراف شما هستند نگاهی بیاندازید می توانید متوجه شوید که تمامی آنها با استفاده از سیمان پرتلند معمولی ساخته شده‌اند.
در شرایط جوی معمولی سیمان پرتلند تیپ یک نسبت به سایر محصولات مصرف کنندگان بیشتری دارد. یکی از مهمترین دلایل این موضوع را می‌توان قیمت مناسب سیمان تیپ یک دانست. این محصول به دلیل وفور در بازار قیمت مناسبی دارد و توسط کارخانجات و کارگاه تولیدی مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود.

سیمان پرتلند معمولی یا سیمان تیپ یک

سیمان اصلاح شده یا سیمان تیپ دو

سیمان پرتلند تیپ 2 که با نام سیمان متوسط و یا سیمان اصلاح شده نیز از آن یاد می شود، یکی از انواع سیمان های کندگیر است. معنی کلمه کندگیر این است که این محصول برای خشک شدن به مدت زمان زیادی نیاز دارد و به راحتی نمی خشکد.
سیمان پرتلند تیپ 2 در برابر حمله سولفات ها مقاوم است. به همین دلیل استفاده از این محصول برای مکان هایی که در معرض رطوبت قرار دارند مناسب است. در اکثر موارد انواع مختلف سیمان پرتلند تیپ 2 برای مکان هایی مانند راه فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند.
یکی دیگر از مهمترین ویژگیهای سیمان پرتلند تیپ دو این است که این محصول میزان حرارت کمتری تولید میکند. همین قابلیت باعث می‌شود بتوان از این محصول برای پی ریزی ساختمان هایی که در مکان های گرم و خشک قرار دارند استفاده کرد. در این مکان ها استفاده از سیمان معمولی می تواند میزان گرمای زیادی تولید کند و توصیه نمی شود و سیمان پرتلند تیپ 2 بهترین انتخاب و گزینه است.
استفاده از سیمان اصلاح شده در برخی از مکان ها اصلا توصیه نمی شود. مکان هایی که دمای هوا در آنها پایین است و به اصطلاح سرد هستند، به هیچ عنوان مکان مناسبی برای استفاده از سیمان اصلاح شده نیستند. از آنجایی که این نوع سیمان تنها برای مقاومت در برابر سولفات کم مناسب است، نباید از این محصول در مکان‌هایی که سولفات زیادی دارند استفاده شود.

سیمان اصلاح شده یا سیمان تیپ دو

سیمان خیلی زودگیر یا سیمان تیپ سه

سیمان خیلی زودگیر یا سیمان پرتلند تیپ 3 همانطور که از نامش پیداست در کمترین زمان ممکن قابلیت خشک شدن دارد. مهمترین دلیل خشک شدن سریع این محصول این است که از آنجایی که سیمان تیپ 3 با استفاده از ابزار آلات مخصوص به ریز ترین حالت ممکن در می آید، به راحتی با آب و هوا واکنش نشان می دهد و خیلی سریع خودش را می گیرد.
انواع سیمان تیپ 3 برای ترمیم مکان هایی که سیمان آنها ترک خورده است بهترین گزینه هستند. استفاده از این نوع سیمان در ترک ها مقاومت و دوام دیوار را بالاتر می برد و باعث افزایش طول عمر مفید دیوار می شود. از آنجایی که این نوع سیمان خیلی سریع خودش را میگیرد برای استفاده در صنعت بتن سازی پیش ساخته گزینه مناسبی است.
یکی از موارد منع مصرف سیمان خیلی زود گیر در مکانهایی است که درجه حرارت در آنها بالاست. به صورت کلی از آنجایی که واکنش سریع این نوع سیمان حرارت بسیار بالایی تولید می کند، توصیه می شود در مکان هایی که دمای آنها بالای 32 درجه سانتی گراد است از این محصول استفاده نشود.

سیمان خیلی زودگیر یا سیمان تیپ سه

سیمان کم حرارت یا سیمان تیپ چهار

سیمان پرتلند تیپ 4 که با نام سیمان کم حرارت و یا سیمان دیرگیر نیز شناخته می‌شود، به مدت زمان زیادی برای خشک شدن و انجام واکنش نیاز دارد. این نوع سیمان در هنگام خشک شدن حرارت کمی تولید می کند و برای استفاده در مکان های گرم بسیار مناسب است.
در مکان هایی که قرار است دیوارهای طویل چیده شود، سیمان پرتلند تیپ 4 بهترین گزینه برای استفاده است، زیرا در هنگام استفاده از این محصول می‌توان مدت زمان بیشتری برای چیدن دیوار و گذاشتن قطعات روی یکدیگر صرف کرد.
در بتن ریزی های عظیم مانند سد ها و پایه پل ها سیمان دیرگیر بهترین گزینه برای استفاده است، زیرا مقاومت و استحکام آن بیشتر است. در مکان‌هایی مانند استخر ها می توان از سیمان دیرگیر استفاده کرد، زیرا این محصول مقاومت مناسبی در برابر آب و رطوبت دارد و به راحتی ترک نمیخورد.

سیمان کم حرارت یا سیمان تیپ چهار

سیمان ضد سولفات و یا سیمان تیپ 5

پنجمین و آخرین نوع سیمان پرتلند تیپ 5 سیمان ضد سولفات است. این محصول را می‌توان مقاوم ترین نوع سیمان دانست. سیمان ضد سولفات موارد مصرف گسترده‌ای دارد و به صورت کلی می توان از این محصول در تمامی ساختمان ها و سازه ها استفاده کرد اما به دلیل بالا بودن قیمت محصول در برخی از موارد این کار از نظر اقتصادی به صرفه نیست.
برای درست کردن سیمان ضد سولفات میزان استفاده از 3 کلسیم آلومینات محدود می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود این محصول در برابر سولفات مقاومت بالایی از خود نشان دهد. از آنجایی که به دست آوردن ترکیبات سیمان ضد سولفات نیازمند اندازه گیری دقیق است، تولید این محصول کار دشواری است و همین موضوع باعث بالاتر رفتن قیمت تمام شده آن در بازار میشود.
در مکان‌هایی مانند سازه های آبی که همواره در معرض جزر و مد آب قرار دارند، استفاده از سیمان ضد سولفات بهترین گزینه است. در این مکان ها رفت و برگشت دائمی آب و وجود رطوبت همیشگی باعث میشود سیمان های مختلف به راحتی ترک بردارند و تخریب شوند، اما این موضوع در مورد سیمان ضد سولفات صادق نیست. سیمان ضد سولفات به دلیل نفوذ پذیری بسیار کم، کارایی بیشتر، مقاومت شیمیایی بالاتر و محافظت از آرماتور در برابر زنگ زدگی و زنگ خوردگی بهترین نوع سیمان موجود در بازار شناخته می شود. پیشنهاد می شود جهت خرید و مشاهده قیمت سیمان سیاه کلیک کنید. الومتریال ارائه دهنده انواع تیپ سیمان پرتلند است. قیمت سیمان پرتلند در الومتریال به قیمت کارخانه است. با الومتریال هر نوع سیمان پرتلندی که بخواهید را با قیمتی مناسب بخرید.

سوالات متداول انواع سیمان پرتلند و کاربرد آنها

انواع سیمان پرتلند کدامند؟

سیمان ها به انواع تیپ 1، 2، 3، 4 و 5 تقسیم بندی می شود. 

انواع سیمان پرتلند را از کجا می توان خریداری کرد؟

شما می توانید انواع سیمان پرتلند را از سایت الومتریال خریداری کنید. تنها کافی است به این سایت مراجعه کرده و با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و با مشاوران خرید این مجموعه در ارتباط باشید.