امروز جمعه 7 ارديبهشت 1403
گروت چیست و کاربرد آن

گروت یکی از انواع موادی است که در مصالح ساختمانی به عنوان پرکاربردترین ها شناخته می شود، به همین دلیل است که امروز تصمیم گرفتیم به گروت و انواع آن، مشخصات، کاربرد و بررسی ساختار این ماده ساختمانی بپردازیم. گروت از جمله مواد پایداری است که نه تنها خود از مقاومت بالایی برخوردار می باشد بلکه می تواند با اضافه شدن به ترکیب های ساختمانی، مقاومت ترکیب مورد نظر را چندین برابر کرده و خاصیت ضد آب بودن ایجاد کند. مقاومت بالا در کنار ایجاد خاصیت ضد آبی، می تواند قدرت هر سازه ای را تا حد چشمگیری بالا ببرد. در این مطلب از الومتریال به بررسی گروت و کاربردهای آن می پردازیم.

گروت چیست

گروت ها بیشتر حکم پرکننده دارند، می توانند درزها، منافذ، حفره ها و هر قسمتی از ساختمان که نیاز به پر شدن با یک ماده مقاوم دارد را به خوبی پر کنند. هر چند که بقیه مصالح ساختمانی نیز از بین مصالحی انتخاب می شوند که همگی مقاوم و محکم هستند اما گروت می تواند این خاصیت را چندین برابر کند و در مواقعی که شرایط آب و هوایی نامناسب است، گرما و سرما زیادی در فضا حس می شود و یا سازه بیش از حد در معرض آب می باشد، گروت ها به کمک مصالح ساختمانی می آیند و آن ها را بیش از قبل مقاوم می کنند. این مصالح انواع مختلفی دارند که می توانیم آن ها را در دسته بندی های زیر جای داد:

  • اپوکسی
  • سیمانی

اپوکسی: هنگامی که نام اپوکسی در میان است، رزین ها نیز وجود دارند، پس گروت های اپوکسی از ترکیب رزین اپوکسی و البته سنگدانه ها تولید می شوند. این ترکیب سختی بسیار زیادی دارد، جدا از اینکه می تواند خاصیت ضد آب عالی ایجاد کنند. زیرا چسبندگی بالا این ترکیب و مقاومت بالای آن، سبب می شود که هیچ راهی برای نفوذ آب و مواد شیمیایی وجود نداشته باشد.

سیمانی: گروت های سیمانی از سیمان، آب و ماسه ساخته شده اند و از نوع اپوکسی بسیار مقاوم تر هستند. گروت های سیمانی نیز همانند انواع اپوکسی مقاومت بسیار بالایی دارند، اما مقاومت آن ها بیشتر در برابر ساییدگی و فشارهای مکانیکی مشابه است. از این رو می توانیم از آن ها در بسترسازی، محکم کردن ستون ها، فونداسیون سازی و ... استفاده های فراوانی کنیم.

یکی از اصلی ترین تفاوت گروت های سیمانی و اپوکسی در این است که به دلیل تخلخل پایین اپوکسی، مقاومت آن ها در برابر اسید، ماده های شیمیایی خورنده مثال زدنی است و امکان ترک خوردن در آن ها بسیار کم است. البته این موضوع بدان معنا نیست که گروت های اپوکسی بهتر از انواع سیمانی هستند، بلکه بهتر است این موضوع را به این صورت بیان کنیم که هر کدام از آن ها کاربردهای مجزایی دارند و بهتر است به جای هم استفاده نشوند.

گروت چیست

مشخصات گروت

مشخصات این مصالح بسته به مواد تشکیل دهنده آن ها متفاوت است اما اگر بخواهیم به رایج ترین این مشخصات اشاره ای مختصر کنیم می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • مقاومت بالا آن ها در برابر انواع مواد شیمیایی
  • خاصیت ضد اسیدی
  • مقاومت در برابر دمای بالا، در گروت های اپوکسی این مقاومت نهایت به 55 درجه سانتیگراد و در گروت های سیمانی یا پلیمری این مقاومت به 100 درجه سانتیگراد می رسد.
  • پایداری بالا
  • خاصیت ضد سایش
  • عدم نیاز به ماده پیش زمینه یا پرایمر
  • مقاومت مکانیکی بالا
  • تخلخل پایین به ویژه در گروت های اپوکسی

مشخصات گروت

کاربرد گروت چیست

از آنجایی که این مصالح از خاصیت عدم جمع شدگی برخوردارند و مقاومت بالایی در برابر انواع فشارها دارند می توانیم برای آن ها استفاده های گوناگونی در نظر بگیریم:

  • ریل ماشین آلاتی همچون جرثقیل: زیرا ماشین آلات سنگینی مانند جرثقیل، محموله های سنگینی را جا به جا می کنند و به اصطلاح دارای ارتعاش های گوناگونی هستند که به مرور هر سطحی در برابر این ارتعاش ها ترک می خورد و آسیب می بیند، اما اگر در ریل های ماشین آلات از گروت استفاده شود ساختار آن ها تغییر نمی کند.
  • استفاده در پل ها: پل ها به دلیل معلق بودن در فضا باید از ساختارهای به خصوصی بهره مند باشند تا بتوانند زیر وزن های بسیار زیاد تاب بیاورند. گروت ها از انواع مصالحی هستند که استفاده از آن ها در پل ها بسیار رایج است و می توانیم با اطمینان خاطر از آن ها برای پل ها استفاده کنیم تا مقاومت آن ها را چندین برابر بالا ببریم.
  • هر سطحی که نیاز است که میزان وزن وارد شده بر آن را کاهش دهیم می توانیم روی آن از گروت به عنوان سطح محافظت کننده استفاده کنیم.

کاربرد گروت چیست

  • پر کردن منافذ: در ساختمان سازی منافذی وجود دارند که باید آن ها را پر کنیم، مانند درزهای پنجره ها، قاب درها و ... . گروت ها می توانند این فضاها را به خوبی پر کنند و مقاومت آنان را بالا ببرند.
  • عایق بندی کاشی و سرامیک ها: زمانی که کاشی و سرامیک ها نصب می شوند باید آن ها را عایق بندی کنیم، در صورتیکه این اتفاق رخ ندهد، جدا از اینکه سرامیک ها و کاشی ها نمی توانند به خوبی روی سطح باقی بمانند، فضای بین آن ها نیز بدشکل خواهد بود. از طرفی زیرسازی سرامیک و کاشی نیز باید از مقاومت خوبی برخوردار باشد تا سرامیک و کاشی به خوبی روی سطح بچسبند. بهترین زیرسازی برای آن ها، انواع گروت ها می باشند.
  • سرویس بهداشتی: همانطور که می دانید سرویس بهداشتی از جمله فضاهایی است که باید به خوبی آن ها را عایق بندی کرد تا آب و ترکیبات شیمیایی نشت نکنند، افراد زیادی هستند که برای محکم کاری، آب بندی و عایق کاری سطح سرویس بهداشتی از گروت استفاده می کنند.

می توانیم برای این مصالح کاربردهای بسیار زیادی نام ببریم که مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم تنها برخی از رایج ترین کاربردهای انواع گروت اپوکسی، سیمانی و پلیمری بود به همین خاطر ساختمان سازها از این مواد بسته به سازه استفاده های گوناگونی می کنند. البته همانطور که گفتیم کاربرد این ترکیب تنها محدود به ساختمان سازی نیست و در شهرسازی و صنایع نیز از آن استفاده های گوناگونی می شود.