امروز شنبه 8 ارديبهشت 1403
سیمان پوزولانی چیست

سیمان پوزولانی نوعی از سیمان است که موادی به نام پوزولان، درصدی از آن را تشکیل می دهند. اغلب 85 درصد این محصول را سیمان پرتلند و 5 تا 15 درصد از آن را سیمان پوزولانی است. این محصول بسیاری از خواص و ویژگی های پرتلند را دارا است. پوزولان ها دارای دو شیوه تولید به صورت طبیعی و مصنوعی هستند. این فرآورده، موادی به شکل سیلیس و آلومین هستند که در ترکیب با آب و آهک مواد ناپایداری که قابل تبدیل به سیمان هستند را تولید می کنند. زمانی که این پودر به پرتلند اضافه می شود باعث می شود تا مکانیسم و خواص آن تغییر کند. این پودر می تواند نقش بسزایی در بالا بردن مقاومت بسیاری از بتن ها داشته باشد.

مزایای سیمان پوزولانی

استفاده از این محصول در بسیاری از سازه ها و ساختمان سازی ها دارای مزایایی است و در برخی از موارد نیز معایب کمی ادر آن دیده می شود. از مهم ترین مزایای این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باعث افزایش مقاومت بتن می شود.
  • به نسبت یک محصول با کیفیت اقتصادی و به صرفه است.
  • باعث ایجاد یک بتن متراکم و نفوذ ناپذیر می شود.
  • مقاومت بالایی در برابر یخ زدگی، مواد شیمیایی و فاضلاب دارد.
  • حجم بتن را افزایش می دهد.

مزایای سیمان پوزولانی

انواع سیمان پوزولانی

این محصول با توجه به شیوه تولیدی که دارد به دو نوع تقسیم می شود:

  • پوزولان طبیعی

این محصول شامل خاکستر های آتش فشانی غیر بلورین هستند. این مواد در استاندارد هر کشور و یا منطقه ای متفاوت تعریف می شوند به طور مثال در ایران آن را شامل توف های ای، خاک های دیاتمه دار، پوکه های سنگ طبیعی، شیل و چرت های اوپالینی و ... می دانند.

هم چنین موادی که از دهانه آتش فشان ها به بیرون ریخته می شوند و در زیر آب سرد و یا هوا، فرآیند بلوری شدن سیسیل آن ها انجام نمی شود این خاصیت را دارند. رس شیل هایی  مانند متاکائولین برای اینکه بتوانند خاصیت پوزولانی داشته باشند به عملیات تکلیس نیاز دارند.

  • پوزولان مصنوعی

این محصول شامل خاکستر پوسته برنج، خاکستر های بادی و دوده سیلیسی است. در این محصول دوده سیلیسی 35 تا 100 برابر بیشتر از سطح پرتلند است. این مورد باعث می شود که در بتنی که 15 درصد دوده جایگزین شده با پرتلند، به ازای هر ذره یا دانه از سیمان نزدیک به یک میلیون دوده سیلیسی وجود دارد. از دوده سیلیسی برای ایجاد بتن هایی با مقاومت بسیار بالا و نفوذپذیری کم استفاده می شود. این محصول دارای بیش از 85 درصد سیلیس بلوری نشده است و هر ذره از آن قطری نزدیک به 0.1 تا 0.2 میکرون است. از این محصول در تولید بتن های معمولی، پروژه های سد سازی، ساخت بنادر، اسکله و حتی در بتن ریزی های حجیم استفاده می شود.

انواع سیمان پوزولانی

بهترین سیمان پوزولانی

افرادی که با ساخت و ساز آشنایی دارند به این موضوع واقف هستند که سیمان یکی از مهم ترین و اساسی ترین مصالحی است که مورد استفاده قرار می گیرد. بهترین سیمان پوزولانی محصولی است که نوعی خاکستر آتش فشانی در نظر گرفته می شود. این فرآورده دارای درصد بسیار بالایی از سیلیس-آلومینیوم و سیلیس است که خاصیت چسبندگی ندارند. زمانی که قصد خرید این محصول را دارید باید بدانید که آیا ارزش خرید را دارد یا نه. برای اطلاع از این موضوع معمولا مزیت ها و معایب هر محصولی بررسی و سپس خریداری می شود. این محصول به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و بی شماری که دارد به عنوان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر تحقیق و شناخت کافی برای خرید آن باید دقت داشته باشید که این محصول را از طریق فروشگاه ها و نمایندگی های برتر خریداری کنید.

خرید از یک فروشگاه مناسب و معتبر علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی به نفع خریدار است می تواند تضمین کننده کیفیت کالا نیز باشد. خوشبختانه امروزه فروشگاه های اینترنتی و آنلاینی هم چون الومتریال وجود دارند که می شود با اطمینان خاطر از آن ها خرید نمود. خرید انواع سیمان و سایر این مصالح از این سایت بسیار ایمن و در دسترس است. خریداران می توانند در هر ساعتی از شبانه روز هر حجمی از محصولات موجود را سفارش دهند. برای مشاوره بیشتر می توانید از طریق کارشناسان فروش این مجموعه اقدام نمایید.