امروز چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
سیمان بنایی چیست؟

امروزه تصور بنایی و ساخت و ساز بدون استفاده از سیمان، غیرممکن است. سیمان بنایی در تمام مراحل ساخت و ساز استفاده می شود. بدون آن، تکمیل پایه، دیوارهای بنایی و همچنین دکوراسیون داخلی و خارجی غیرممکن است. این نشان دهنده خواص منحصر به فرد سیمان بنایی است. باید مدتی پس از اختلاط به اندازه کافی مایع باشد تا مخلوط به شکل نهایی درآید. سپس باید محکم شود و استحکام پیدا کند تا سنگدانه ها را به هم بچسباند و ماده ای قوی تولید کند.

سیمان بنایی

قیمت و خرید سیمان بنایی

هنگام خرید سیمان بنایی، باید به کیفیت مواد توجه کرد. تقریباً هیچ عملیات ساختمانی بدون این ماده انجام نمی شود، به این معنی که در بسیاری از موارد سیمان بنایی است که عمدتاً بر کیفیت سازه ها و کارها تأثیر می گذارد. برای اینکه در کیفیت محصول، شک نکنید، باید از مطابقت آن با استانداردهای بین المللی اطمینان حاصل کنید. برای اطمینان از انطباق سیمان با این استانداردها، باید علامت استاندارد را روی بسته بندی پیدا کنید. وجود علامت استاندارد بر روی بسته بندی سیمان به شما این تضمین را می دهد که واقعا کیفیت بالایی دارد و هیچ مشکل پیش بینی نشده ای با آن نخواهید داشت.

قرار گرفتن در معرض رطوبت روی مواد ممکن است منجر به بدتر شدن عملکرد یا عدم توانایی در استفاده از مواد شود. به سفت بودن بسته بندی نیز توجه کنید، باید خیلی خوب بسته بندی شده باشد و هیچ خط و خش روی آن نباشد. هر گونه آسیب به بسته بندی ممکن است نشان دهنده این باشد که رطوبت قبلاً به محصول نفوذ کرده و کار خود را انجام داده است. در فروشگاه الومتریال می توانید استعلام قیمت سیمان بنایی و هر نوع سیمان دیگری را از کارشناسان فروش ما دریافت کنید و جهت خرید، مناسب ترین قیمت سیمان بنایی را دریافت کنید. الومتریال علاوه بر تامین بهترین مصالح ساختمانی از برندهای معتبر کشور، آسان ترین روش خرید سیمان بنایی را برای شما فراهم می نماید.

سیمان بنایی

ویژگی های سیمان بنایی چیست؟

سیمان بنایی به دلیل استحکام بالا و چسبندگی خوب به طرق مختلف در ساخت خانه استفاده می شود. اغلب در مناطق پرکاربرد مانند قسمت پایه یا دیوارهای زیرزمین استفاده می شود. اما می توان از آن برای تعمیرات جزئی و یا به عنوان ملات در داخل و خارج از خانه استفاده کرد. سیمان بنایی ماده ای است که برای چسباندن و سخت شدن آجرها در ساختمان ها، استفاده می شود. آب و سیمان، از طریق یک واکنش شیمیایی به نام "هیدراتاسیون" سفت و سخت می شوند. فرآیند سخت شدن به شرایط خاصی از دما و رطوبت نیاز دارد.

سیمان بنایی برای چه مواردی استفاده می شود؟

سیمان بنایی را می توان با یک سنگدانه ریز و آب مخلوط کرد و ملات تولید کرد. در ساختمان سازی به عنوان بستر و چسب برای چسباندن و پر کردن شکاف های بین بلوک های آجر، بتن یا سنگ استفاده می شود. همچنین می توان سیمان بنایی را با آب، سنگدانه ها (مانند شن، ماسه یا سنگ) و گاهی اوقات مواد افزودنی برای تشکیل بتن مخلوط کرد. می توان از آن برای ساختن ورقه ها، کفپوش ها و غیره استفاده کرد. نسبت آب و سیمان، استحکام و کیفیت کلی ملات را تعیین می کند.

خرید سیمان بنایی

سیمان بنایی چگونه ساخته می شود؟

در کارخانه های بزرگ و مدرن، سیمان بنایی در آزمایشگاه‌های مجهز آزمایش می‌شود. برای اطمینان از مناسب بودن آن برای تمام مشخصات مربوط به ساخت و ساز، یک سری آزمایش‌های شیمیایی و فیزیکی دقیق را پشت سر می‌گذارد. اکثر کارخانه های تولید کننده سیمان از روشی که به عنوان روش خشک شناخته می شود، استفاده می کنند. این نوع تولید شامل آسیاب کردن مواد خام (عمدتاً سنگ آهک و خاک رس) تا یک فرم قدرتی است. سپس با مواد دیگر از جمله سنگ آهن، شن و ماسه و خاکستر بادی ترکیب شده، مخلوط شده و سپس در کوره قرار داده می شود.

مواد تشکیل دهنده سیمان بنایی درصد مواد
آهک 60-65
سیلیس 17-25
آلومینا 3-8
مگنزیا 1-3
اکسید آهن 0.5-6
سولفات کلسیم 0.1-0.5
تری اکسید گوگرد 1-3
قلیایی 0-1

ورود سیمان بنایی به کوره

کوره ها معمولاً در دمای تقریبی 2700 درجه فارنهایت تنظیم می شوند تا بتوانند به طور موثر روی سیمان بنایی کار کنند. قطر بیشتر کوره های سنتی حدودا 10 تا 14 فوت است. کوره دو قسمت دارد، یک قسمت بالا و یک انتهای پایین. در انتهای بالا، مواد ریز آسیاب شده وارد شده و توسط شعله های تولید شده در انتهای پایین منفجر می شود.

در حالی که مواد در کوره می سوزند، برخی از عناصر می سوزند و به گاز تبدیل می شوند و ماده جدیدی به نام کلینکر تشکیل می شود. کلینکر شبیه تیله های خاکستری کوچک است و از انتهای پایینی کوره فیلتر می شود و سپس تا دمای قابل کنترل خنک می شود. پس از خنک شدن، کلینکر آسیاب شده و با گچ و سنگ آهک مخلوط می شود و اکنون آماده استفاده در هر پروژه ساختمانی بتنی است.

سیمان بنایی در مقابل مخلوط سیمان پرتلند

امروزه در بازار مصالح فروشی، سردرگمی زیادی بین سیمان های بنایی و سیمان های پرتلند/آهک وجود دارد. "کدام یک بهتر است؟" پاسخ به آن این است که محصولات متفاوت هستند، اما زمانی که به طور مناسب مورد استفاده قرار گیرند، ساخت و ساز بنایی، با کیفیت انجام می شود.

سیمان بنایی و مخلوط های پرتلند/آهک دارای مواد تشکیل دهنده، فرآیندهای ساخت و تولید متفاوت هستند و تحت مشخصات متفاوتی پوشش داده می شوند. با این حال، شباهت هایی بین سیمان بنایی و سیمان پرتلند وجود دارد. این شباهت ها شامل اتصال، کارایی، مقاومت در برابر آب و هوا، نفوذ آب، حفظ آب است.

قیمت سیمان بنایی

روند تولید سیمان بنایی

سیمان بنایی در کارخانه سیمان با استفاده از کلینکر پرتلند، نرم کننده ها و یک عامل حباب کننده هوا با هم تولید می شوند. اقلامی همچون سنگ آهک، خاک رس، خوراک خام و هیدرات آهک به عنوان نرم کننده می توانند استفاده شوند. این مواد زمانی که ریز آسیاب می شوند توانایی جذب آب را دارند و در نتیجه کارایی را افزایش می دهند. عوامل حباب کننده هوا از زوال انجماد و ذوب محافظت می کنند و کارایی بیشتری را فراهم می کنند. عوامل حباب هوا حباب های ریز و میکروسکوپی هوا را در ملات تولید می کنند. این حباب های هوا به عنوان بلبرینگ عمل می کنند و کارایی را افزایش می دهند. حفاظت از یخ زدگی به این دلیل انجام می شود که هر آبی که ممکن است یخ بزند و منبسط شود، این کار را در داخل این حباب ها انجام می دهد. بنابراین اجازه ایجاد تنش در محل اتصال ملات را نمی دهد.

کنترل کیفیت سیمان بنایی

سیمان بنایی در انواع پرتلند سنگ آهکی، لاتریت‌ها، سرباره زیاد، سرباره و خاکستر بادی وجود دارد. این سیمان تحت پوشش استاندارد ASTM C91، دارای مشخصات استاندارد برای بنایی است. تمام تولیدکنندگان سیمان بنایی باید نشان دهند که محصول آنها الزامات فیزیکی مندرج در ASTM C91 را برآورده می کند. ASTM C270، مشخصات استاندارد ملات برای بنایی واحد، ساخت سازه های بنایی با استفاده از ملات را پوشش می دهد. بنابراین، ساخت سازه های بنایی با استفاده از ملات مطابق با ASTM C270 و سیمان بنایی واجد شرایط ASTM C91، ملات قابل قبولی را به شرط داشتن کار با کیفیت ارائه می دهد.

خرید سیمان بنایی

شباهت های سیمان بنایی و پرتلند

علی‌رغم اینکه تفاوت‌های بین سیمان‌ بنایی و مخلوط‌های P/L وجود دارد، شباهت هایی نیز دارند که به نتایج نهایی مربوط می‌شود. یکی از مهمترین موارد در هنگام ساخت دیوار بنایی، اطمینان از توانایی سیمان بنایی در خارج نگه داشتن آب است که اغلب به عنوان نفوذپذیری، از آن یاد می شود.

هر دو ملات سیمان بنایی و ملات ترکیبی P/L با توجه به استفاده موثر و به جا، قابلیت نفوذ آب را دارند. معمولاً استاد کار بنا، با یکی از محصولات راحت است و در استفاده از دیگری با مشکل مواجه می شود. شایع ترین دلیل عدم نفوذ آب دیوار این است که آن بنا با محصول مورد استفاده آشنا نبوده و بنابراین نمی تواند اتصالات کامل و کامل سر و بستر را به دست آورد.

5.jpg

عملکرد سیمان بنایی

لکه های سفید رنگ می تواند در ساختمان بنایی ظاهر شود. بسیاری از مردم این لکه سفید رنگ را با آهک اشتباه می گیرند. این لکه زمانی رخ می دهد که آب، نمک های محلول موجود در تمام مصالح بنایی را حل می کند، سپس آب تبخیر می شود و نمک ها باقی می مانند. این اتفاق در سازه های بنایی تازه ساخته شده به دلیل رطوبت محبوس شده در خود سازه رایج است. با توجه به زمان، محو می شود و دوباره ظاهر نمی شود مگر اینکه رطوبت در جای دیگری در سیستم وارد شود.

آخرین مسئله ای که هنگام صحبت در مورد سیمان بنایی مطرح می شود، پتانسیل ترمیم خود به خود شکاف ها در ملات ها است. چه اتفاقی برای خلاء ایجاد می شود که کلسیم حل می شود و برای پر کردن شکاف حرکت می کند؟ واقعیت این است که وقتی یک شکاف در ملات P/L ایجاد می شود، آهک موجود در ملات می تواند شکاف را پر کند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که این ترک ها نیستند که قابل بهبود هستند، بلکه ریز شکاف‌های کوچک هستند. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که آب از طریق شکاف وارد می شود و مقداری از کلسیم موجود در ملات غنی از آهک را حل می کند. سپس دی اکسید کربن هوا با کلسیم محلول واکنش می دهد و کربنات کلسیم تولید می کند و شکاف را مسدود می کند.

فروش سیمان بنایی

الومتریال فروشگاه اینترنتی با قیمت کارخانه ای آماده ی ارسال انواع سیمان از جمله سیمان پاکتی تیپ 5 ، تیپ 2 ، فله و ... می باشد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول سیمان بنایی چیست؟

سیمان بنایی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

سیمان بنایی باید چسبندگی مطلوب، جذب آب کم، پایداری زیاد در برابر حملات شیمیایی و کارایی فوق العاده ای داشته باشد.

سیمان بنایی از چه موادی ساخته می شود؟

سیمان بنایی حدود 50 درصد کلینکر سیمان پرتلند، 45 درصد گرد سنگ آهک مرغوب و به میزانی سنگ گچ و برخی مواد افزودنی با مقاومت کمتر از سیمان پرتلند ساخته می شود.

خرید سیمان بنایی مرغوب با قیمتی مناسب از کجا امکان پذیر است؟

خرید سیمان بنایی مرغوب با قیمتی مناسب از طریق فروشگاه الومتریال امکان پذیر است.