امروز جمعه 31 فروردين 1403
خط تولید سیمان

سیمان به عنوان پرمصرف ترین مصالح ساختمانی به حساب می آید. این ماده در ترکیب با آب به یک چسب قوی تبدیل می شود که می تواند هر نوع مصالح ساختمانی اعم از شن، ماسه، آجر، بلوک و مانند آن ها را به یکدیگر بچسباند. سیمان خاصیتی تحت عنوان هیدرولیک دارد که به معنای حل نشدن در آب پس از سفت شدن است. حال سوالی که مطرح می شود این است که برای راه اندازی خط تولید سیمان به چه تجهیزاتی نیاز است؟ و اینکه اگر بخواهیم یک خط تولید سیمان داشته باشیم، حداقل مساحت مناسب کارخانه سیمان چقدر است؟ در این مقاله به سوالات مربوط به راه اندازی خط تولید سیمان پاسخ خواهیم داد. با الومتریال همراه باشید.

مساحت مناسب کارخانه سیمان چقدر است

فرایند تولید سیمان چگونه است؟

مواد اولیه برای فعالیت خط تولید سیمان شامل سنگ آهک، شیل و سنگ گچ یا ژیپس هستند. هر یک از این مواد، ویژگی های خاص خود را دارند که منجر به خواص بی نظیر سیمان خواهند شد. ترکیب کردن مواد معدنی، اصلی ترین مرحله در فرایند تولید سیمان است که شامل مراحل خشک و مراحل مرطوب خواهد بود. مراحل خشک به مراحلی اطلاق می شود که تمامی مواد آهکی و قلیایی به صورت جداگانه خرد شده و با نسبت های مشخص با یکدیگر ترکیب می گردند. پس از تهیه ترکیب مواد اولیه سیمان، آن را در سیلوهای مخصوص نگهداری کرده و در نهایت به کوره منتقل می کنند. مراحل مرطوب در فرایند تولید سیمان به زمانی مربوط است که خاک رس شسته می شود. در اثر ترکیب آب املاح دار ناشی از شستن خاک رس با مواد اولیه نیز ماده چسبناک تحت عنوان دوغاب تولید خواهد شد. مجموعه این مراحل در نهایت منجر به تولید سیمان پورتلند می گردد.

مساحت مناسب کارخانه سیمان چقدر است؟

برای راه اندازی یک خط تولید سیمان، ابتدا باید محیطی با مساحت مناسب در نظر گرفته شود. یک کارخانه سیمان هر چند کوچک، به حجم بالایی از تجهیزات و قطعات نیاز دارد. بنابراین فضای کارخانه باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند تمامی تجهیزات را در خود جای دهد. از سوی دیگر، سیمان تولید شده در نهایت باید در یک فضای مشخص و به اندازه کافی بزرگ ذخیره و انبار گردد.

بسته به اینکه خط تولید سیمان مورد نظر چه حجم سیمانی را تولید می کند، حجم تجهیزات و فضای مورد نیاز برای نگهداری مواد اولیه و سیمان تولید شده متفاوت خواهد بود. با در نظر گرفتن همه این موارد، می توان مساحت مناسب کارخانه سیمان را تعیین کرد. برای راه اندازی خط تولید سیمان لازم است بخش های آزمایشگاهی متعددی نیز در کارخانه خود در نظر بگیرید. برخی از مهم ترین آزمایشگاه های تشخیص کیفیت برای کنترل خط تولید سیمان عبارتند از:

آزمایشگاه فیزیک

آزمایشگاه شیمی

آزمایشگاه سیمان چاه نفت و گاز

آزمایشگاه X-Ray

آزمایشگاه بتن

آزمایشگاه مطالعات میکروسکوپی

هر یک از این محیط های آزمایشگاهی، برای کنترل کیفیت سیمان تولید شده در خط تولید، وظایفی را بر عهده دارند. مجموعه عملکرد تمامی این قسمت ها کمک می کند تا سیمانی با کیفیت در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

خط تولید سیمان شامل چه مواردی است

خط تولید سیمان شامل چه مواردی است؟

تجهیزاتی که برای راه اندازی یک خط تولید سیمان لازم است، به ظرفیت کارخانه سیمان مورد نظر بستگی خواهد داشت. هر چه ظرفیت کارخانه بیشتر باشد، حجم تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز بیشتر خواهد بود. در این قسمت از مقاله مواد مصرفی و تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید سیمان را معرفی می کنیم.

  • مواد مصرفی در تولید سیمان

بخش زیادی از فرایند تولید سیمان به ترکیب آهک و خاک رس بستگی دارد. برای تولید ترکیب اولیه سیمان لازم است سنگ آهک و خاک رس به قسمت سنگ شکن کارخانه منتقل شوند. هر یک از این مواد، به صورت جداگانه از دستگاه سنگ شکن عبور می کنند. در نهایت آهک و خاک رس در نسبت های مشخصی با یکدیگر ترکیب خواهند شد. این ترکیب استاندارد به سالن مواد اولیه کارخانه تولید سیمان منتقل می شود تا مراحل تولید سیمان ادامه یابد.

  • انواع موتورهای مورد نیاز در سیمان سازی

برای تکمیل خط تولید سیمان، انواع مختلفی از موتورهای الکتریکی لازم است. برخی از مهم ترین موتورها عبارتند از: موتورهای القایی روتور قفسه ای، موتورهای القایی روتور سیم پیچی شده با نیروی گشتاور بالا، موتور DC، موتورهای سنکرون، موتورهای القای-سنکرون، موتورهای دو استاتور برای حمل و نقل مواد با تسمه نقاله، سکتور موتور برای خرد کردن مواد،کانال های حامل خطوط برق.

تمامی موتورهای موجود در کارخانه سیمان یا خط تولید سیمان با مصرف برق کار می کنند. بنابراین خطوط حاوی برق و کابل های برق باید تمامی قسمت های خط تولید و کارخانه را پوشش دهند.

  • انواع پمپ

به منظور پمپ کردن آب در کوره ها لازم است از پمپ های قوی استفاده شود. بنابراین باید پمپ های فشار قوی را به عنوان بخشی از تجهیزات خط تولید سیمان در نظر گرفت.

  • انواع دستگاه های سنگ شکن

دستگاه های سنگ شکن نقش اساسی در تولید مواد اولیه خط تولید سیمان دارند. انواع دستگاه سنگ شکن مورد استفاده از خط تولید شامل سنگ شکن مخروطی، سنگ شکن فکی، سنگ شکن استوانه ای و سنگ شکن چکشی هستند. هر یک از دستگاه های سنگ شکن در حالت ثابت یا متحرک می توانند کار کنند. با این حال، دستگاه های سنگ شکن مورد نیاز در کارخانه تولید سیمان از نوع ثابت هستند.

  • دستگاه آسیاب

مواد اولیه ای که از طریق دستگاه سنگ شکن خرد شده و ترکیب می شوند، باید در آسیاب نرم تر گردند. بنابراین در بین تجهیزات خط تولید سیمان لازم است آسیاب هایی با ظرفیت مناسب نیز در نظر گرفته شوند.

در پایان باید گفت: با استفاده از تجهیزات فوق می توان خط تولید سیمان را در یک مساحت بزرگ و قابل قبول تاسیس کرد.