امروز جمعه 31 فروردين 1403
گچ قرمز چیست

برای ساخت یک سازه استاندارد از مصالح زیادی استفاده می شود تا آن سازه مقاومت لازم را داشته باشد و بتواند تأییدیه های مختلفی را بگیرد. گچ یکی از انواع مصالحی است که با قدمتی بسیار طولانی در ساختمان سازی کاربردهای فوق العاده ای داشته و دارد، به گونه ای که بدون گچ نمی توان سازه ای ساخت.
البته کاربرد گچ تنها به ساخت و ساز محدود نمی شود، بلکه از گچ در ساخت انواع مجسمه ها، اقلام زینتی سازه و ... نیز استفاده می شود، از این رو گچ انواع مختلفی دارد که برای هر کدام از آن ها می توانیم کاربرد مجزایی در نظر بگیریم. گچ به واسطه سنگ گچ تولید می شود، به این معنی که این محصول در کارخانه ها با ترکیب مواد شیمیایی قابل تولید نیستند و همگی آن ها از دل طبیعت تولید می شوند از این رو بر اساس مواد تشکیل دهنده آن ها می توانیم آن ها را در دسته بندی های مختلف قرار دهیم.

یکی از مهمترین انواع گچ، گچ قرمز است که هر چند به نسبت گچ های جرقویه که یکی از رایج ترین نوع این محصول است استحکام پایین تری دارند اما کاربرد آن ها بسیار زیاد است. گچ قرمز از انواع مصالح ساختمانی می باشد که به دلیل کاربرد بسیار زیادی که دارد در ایران بسیار محبوب است، البته عمده کاربرد آن در شهر اصفهان به دلیل معماری های بی نظیری این شهر، به ویژه شهر حبیب آباد اصفهان که مرکز اصلی تولید این محصول است، می باشد.
هر چند که نام این گچ، قرمز است اما رنگ آن بیشتر شبیه گلبهی می باشد و در شهرهای مختلف نیز ممکن است آن را به نام های مختلف بشناسند. از آنجاییکه مصرف آن در اصفهان بسیار زیاد است، کارخانه های تولیدکننده این محصول نیز بیشتر در اصفهان دایر شده اند و شما به راحتی می توانید باکیفیت ترین و بهترین انواع گچ قرمز را در این شهر بیابید و خریداری کنید. به دلیل اهمیت بالای این متریال ساختمانی امروز تصمیم داریم درباره آن کمی صحبت کنیم؛ پس در این مطلب از الومتریال با ما همراه باشید.

به چه چیزی گچ قرمز می گویند

گچ قرمز از سنگ گچی تولید می شود که حاوی املاحی است که سبب شده است رنگ این گچ به قرمزی بگراید، به دلیل تفاوت ترکیب گچ قرمز با گچ سفید، این دو مدل گچ تفاوت هایی نیز با هم دارند. به همین خاطر می توانیم به این باور اشتباه پایان دهیم که تصور می کنند گچ قرمز به دلیل ترکیب رنگ قرمز با گچ سفید تولید می شود.
گچ قرمز از سنگ گچ قرمز تولید می شود و فرایند تولید آن به این شکل است که ابتدا کوره ای با حرارت بالا آماده می کنند و سنگ گچ قرمز را درون آن قرار داده و طی انجام فرایندی گچ قرمز را تولید می کنند. از طرفی گچ قرمز ساختاری دارد که می تواند در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد، به همین دلیل در سازه هایی که حرارت بالا در فضا وجود دارد، بیشتر از گچ قرمز استفاده می کنند. با این حال این گچ را به نسبت های گوناگون با سیمان ترکیب می کنند تا ترکیبی با مقاومت های متفاوت تولید کنند و به کار ببرند. از این رو ترکیب گچ قرمز با سیمان، ترکیبی بسیار مستحکم و عالی برای ساختمان سازی است.

به چه چیزی گچ قرمز می گویند

انواع گچ قرمز

گچ قرمز انواع مختلفی دارد که همگی آن ها بسته به کاربردی که دارند دسته بندی شده اند و علت تفاوت آن ها، بیشتر تفاوت در سنگ گچ ها ی مورد استفاده است. به همین دلیل حین خرید می توانید علت خرید خود را توضیح دهید، تا در این زمینه شما را راهنمایی کنند که بتوانید دقیقا نوع محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید.
برای مثال بافت گچ قرمزی که برای عایق صوتی به کار می رود منسجم تر است، زیرا ذرات آن کوچک هستند و از این رو تخلخل کمتری دارند به همین خاطر پوشانندگی آنان نیز عالی است. البته این بدان معنا نیست که این گچ ها برای آکوستیک کردن فضا کافی هستند. برای آکوستیک کردن یک فضا باید از اقلام متفاوتی استفاده کرد اما یک زیرسازی عالی می تواند کار را برای آکوستیک کردن راحت کند.
به همین خاطر دیوارهایی که قرار است آکوستیک شوند سراسر پوشیده از گچ قرمز می شوند تا عایق صوتی روی آن ها ایجاد شود.
در مورد عایق حرارتی نیز باید از انواع گچ های قرمزی استفاده کنیم که در پروسه تبدیل شدن به گچ قرمز، حرارت بسیار بالایی دیده اند. اگر این گچ ها حرارت بالایی ندیده باشند به راحتی می سوزند و آسیب می بینند. مسئله مهمی که درباره گچ های قرمز مطرح است این است که آن ها به تنهایی مقاومت کمتری نسبت به گچ های سفید دارند اما به محض ترکیب با متریال های دیگر به خوبی از خود مقاومت نشان می دهند و استحکام چندین برابری نسبت به گچ سفید خواهند داشت.

انواع گچ قرمز

کاربرد گچ قرمز چیست

گچ قرمز به دلیل قیمت بسیار پایینتر و مقاومت بالایی که دارد معمولا برای پایه ریزی های ابتدایی استفاده می شود. به عبارتی برای زیرکار از گچ قرمز استفاده می کنند ولی برای روکار و نما از گچ سفید استفاده می شود. گچ قرمز کاربردهای بسیار زیادی دارد که اکنون به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • درزگیری
  • زیرسازی
  • مستحکم کردن سازه
  • پر کردن سوراخ ها
  • رفع خرابی دیوار
  • ساخت عایق صوتی
  • ایجاد سطوحی که نسبت به حرارت مقاوم هستند

مواردی که در بالا گفته شد تنها شایع ترین کاربردهای گچ قرمز هستند، از این رو می توانیم کاربردهای دیگری نیز برای این محصول در نظر بگیریم. اما به نظر شما چرا گچ قرمز کاربردهای بسیار زیادی دارد؟ همانطور که می دانید مصالح ساختمانی برای اینکه بتوانند کاربرد ویژه خود را حفظ کنند باید در جای درست مورد استفاده قرار گیرند.
این مسئله بدان منظور است که زیرسازی اهمیت بالایی دارد، برای مثال ممکن است یک نوع متریال خاص نتواند روی آجر مورد استفاده قرار بگیرد و ... . اما گچ قرمز به این صورت نیست و می توان از آن روی سطوح مختلف استفاده کرد بدون اینکه کوچکترین مشکلی برای استحکام سازه رخ دهد. برای مثال شما می توانید روی سطوح سیمانی و آجری از این گچ به راحتی استفاده کنید.

توجه کنید که اگر قصد دارید این محصولات را خریداری کنید باید نکاتی را در نظر بگیرید تا محصولی را تهیه کنید که از لحاظ استانداردهای جهانی در سطح خوبی باشند و بتوانند کاربردهایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم به شما بدهند. برای مثال از این گچ ها اگر برای ساختمان سازی استفاده می کنید بهتر است بهترین نوع این گچ ها را بخرید.

خرید گچ قرمز در حجم انبوه و بالا نیازمند به کارگیری مهارت و تخصص است، به همین خاطر یا از مرکزی معتبر محصول مورد نظر خود را خریداری کنید و یا اینکه از نظر افرادی که در این زمینه تخصص دارند بهره ببرید. مسئله مهم دیگر بحث فصل است. مقاومت گچ در زمان بندی های متفاوت بسته به دما بسیار متفاوت است، برای مثال همانطور که می دانید گچ در سرما و هوای سرد می تواند مشکل ساز باشد و ماهیت آن تغییر کند. از این رو قبل از خرید تحقیق کنید و پس از دریافت اطلاعات لازم، اقدام به خرید کنید.