امروز پنج شنبه 6 ارديبهشت 1403
مراحل تولید سیمان خاکستری

سیمان خاکستری یکی از انواع سیمان های موجود در بازار است که با مواد اولیه مشخص و خاص طراحی و تولید می شود. همانطور که از نام این نوع سیمان مشخص است، با رنگ خاکستری و طوسی قابل استفاده خواهد بود. این نوع سیمان نسبت به سیمان سفید ارزان قیمت تر است. به همین خاطر، در بسیاری از مصارف ساختمان سازی از سیمان خاکستری استفاده می شود. تولید سیمان خاکستری باید به صورت اصولی و دقیق و طبق مراحل خاصی انجام شود که در ادامه این مقاله در مورد مراحل تولید سیمان خاکستری صحبت می کنیم. پیشنهاد می شود جهت خرید و مشاهده قیمت سیمان کلیک کنید.

مراحل تولید سیمان خاکستری

فرآیند و روش تولید سیمان خاکستری

سیمان خاکستری یکی از انواع سیمان هایی است که می تواند برای زیرسازی ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرد. این نوع سیمان مقاومت خوبی به سازه ها می دهد و به واسطه داشتن کیفیت بالا، بسیار پرکاربرد نیز هست. با توجه به قیمت مناسب این نوع سیمان، سیمان خاکستری به یکی از پرکاربردترین سیمان های موجود در بازار تبدیل شده است. برای تولید سیمان خاکستری لازم است که مواد اولیه مناسب از معادن استخراج شوند تا بتوان این نوع سیمان را مرحله به مرحله تولید کرد. از جمله مراحل که باید برای تولید سیمان خاکستری انجام شوند، عبارتند از:

  1. استخراج و انتقال مواد اولیه: در اولین مرحله لازم است که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیمان خاکستری از معادن استخراج شوند. کیفیت مواد اولیه، تاثیر زیادی روی نتیجه نهایی سیمان تولید شده دارد.
  2. بخش آماده سازی مواد یا سنگ شکن: در مرحله دوم لازم است که مواد اولیه که همان سنگ های استخراج شده هستند، شکسته شوند تا بتوانند برای تولید سیمان آماده شوند.
  3. واحد نمونه گیری مواد: برای بررسی کیفیت مواد اولیه، لازم است که تمامی این مواد به واحد نمونه گیری وارد شوند تا آزمایش های مربوطه روی آن ها انجام شود. در صورت نیاز به اضافه کردن یک ترکیب به خمیر سیمان بدست آمده، می توان پس از بررسی های لازم این کار را انجام داد.
  4. ورود به سالن اختلاط مواد خام و انبار مواد اولیه: در صورت نیاز مواد اولیه تولید شده با روش مناسب به یک انبار منتقل می شوند تا نگهداری گردند. در غیر این صورت می توان مواد اولیه را بدون نیاز به نگهداری به مرحله بعد ارسال کرد.
  5. بخش مخلوط کردن مواد اولیه: در مرحله بعدی تمامی مواد خام با یکدیگر مخلوط می شوند تا یک ماده اولیه یکدست و مناسب ایجاد شود. در این مرحله لازم است که تمامی مواد اولیه دارای کیفیت بررسی شده باشند تا هیچ مشکلی در حین مخلوط کردن آن ها و استفاده از این مواد به وجود نیاید.

فرآیند و روش تولید سیمان خاکستری

ادامه فرآیند و روش تولید سیمان خاکستری

  1. واحد ذخیره مواد خام در سیلوهای مواد: پس از مخلوط شدن مواد اولیه، آن ها را به سمت سیلوهای مواد هدایت می کنند تا در صورت نیاز در یک مدت زمان مشخص نگهداری شوند. فراهم کردن بهترین شرایط برای ذخیره سازی مواد خام در سیلوهای مواد بسیار حائز اهمیت است.
  2. ورود مواد به واحد آماده سازی مواد اولیه جهت ورود به کوره پخت سیمان یا پیش گرمکن: در این مرحله لازم است که تمامی مواد اولیه که خوب مخلوط و آسیاب شده اند، وارد کوره پخت سیمان شوند. این کوره پخت دارای دمای 1500 درجه سانتی گراد بوده و می تواند باعث گداخته شدن ذرات مختلف سیمان شود. به همین خاطر، تخلخل خاصی در ذرات سیمان ایجاد می شود و این ذرات آماده تبدیل شدن به سیمان خاکستری هستند.
  3. ورود مواد به بخش خنک کن: پس از گداخته شدن ذرات ماسه در کوره پخت سیمان، نوبت به خنک کردن این ذرات می رسد که توسط بخش خنک کن انجام می شود. معمولا 500 درجه سانتی گراد از دمای ذرات سیمان کاهش پیدا می کند.
  4. واحد آسیاب سیمان و تولید سیمان: پس از خنک شدن ذرات ماسه و مواد اولیه، نوبت به تولید سیمان خاکستری با آسیاب سیمان می رسد. لازم است که از آسیاب های مناسب برای پودر کردن تمامی سیمان های تولید شده استفاده شود تا در نهایت مخلوطی یکدست و مناسب استفاده در صنایع مختلف بدست آید.
  5. بخش ذخیره سازی سیمان و یا بسته بندی سیمان ها: پس از تولید سیمان خاکستری نوبت به ذخیره سازی و بسته بندی سیمان ها می رسد. برای ذخیره سازی سیمان ها می توان از بسته بندی های مناسب استفاده کرد تا هر مقدار و حجم از سیمان در یک بسته بندی مشخص قرار گیرند. فروش سیمان های بسته بندی شده، بسیار بهتر است فروش سیمان بدون بسته بندی است. پیشنهاد می شود جهت خرید و مشاهده قیمت سیمان سیاه کلیک کنید.