امروز شنبه 8 ارديبهشت 1403
مراحل تولید سیمان پرتلند

سیمان پرتلند یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است که معمولا برای ساخت بتن مورد استفاده قرار می گیرد. این سیمان به دلیل داشتن مقاومت بالا و خصوصیات مکانیکی خوبی که به بتن و مصالح ساختمانی دیگر می دهد، می تواند کاربردهای زیادی برای ساخت سازه ها داشته باشد. اما آن چیزی که در مورد این نوع سیمان حائز اهمیت است، نحوه تولید آن است. برای تولید سیمان پرتلند می توان از روش تر و خشک استفاده کرد که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد مراحل و نحوه تولید سیمان پرتلند صحبت کنیم. در مقاله ای دیگر درباره انواع سیمان پرتلند به طور مفصل توضیح داده ایم که خواندن آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

مراحل تولید سیمان پرتلند

مراحل اصلی تولید سیمان پرتلند

سیمان پرتلند از جمله سیمان های پرکاربرد برای سدسازی و پل سازی است که می تواند مقاومت بسیار بالایی به سازه بدهد. برای تولید هر نوع سیمانی، لازم است که ابتدا مواد اولیه از معادن مورد نظر استخراج شوند و سپس مراحل مختلف دیگر برای تولید سیمان انجام شوند. مراحل اصلی تولید سیمان پرتلند شامل موارد زیر هستند:

  • آماده کردن مواد اولیه و مخلوط کردن آن ها. در مرحله اول مواد اولیه آماده می شوند و با فرآیند مشخص با یکدیگر مختلف خواهند شد. این مواد اولیه شامل خاک رس و آهن هستند که با درصد وزنی مشخصی با هم دیگر ترکیب خواهند شد. بدیهی است که این مواد اولیه از معادن استخراج می شوند و سپس به کارخانه ها منتقل خواهند شد تا مراحل مخلوط کردن آن ها انجام شود. برای مخلوط کردن این مواد اولیه لازم است که ابتدا آن ها به طور کامل خرد و آسیاب شوند. سپس، به حالت خمیری در می آیند و به راحتی با یکدیگر مخلوط خواهند شد.
  • ارسال مخلوط حاصل شده به سمت سیلوها. پس از اینکه مخلوط نهایی با ترکیب متریال های ذکر شده به دست آمد، این مخلوط را به سمت سیلوهای مخصوص ارسال می شوند. در این سیلوها باید آزمایش های مختلف برای تشخیص کمبود مواد اولیه انجام شوند. در این صورت اگر مواد اولیه خاصی در مخلوط نهایی سیمان پرتلند کم بود، می توان آن را به مخلوط اضافه کرد تا در نهایت خواص مورد نظر ایجاد گردد.
  • استفاده از خمیر نهایی به دست آمده. پس از اینکه خمیر نهایی از آزمایش های مختلف عبور کرد و کیفیت آن بررس شد، نوبت به استفاده از خمیر نهایی برای تغذیه کوره هاست. این کوره ها با آجرهای نسور آسترکشی شده اند و با کمک ورق های فولادی مورد استفاده قرار می گیرند. خمیر نهایی بدست آمده برای گرم شدن و رسیدن به دمای ایده آل از انتهای کوره وارد این کوره می شود. سپس در بخش دیگر کوره به دمای 1500 درجه سانتی گراد خواهد رسید. پیشنهاد می شود جهت خرید و مشاهده قیمت سیمان سیاه کلیک کنید.

مراحل اصلی تولید سیمان پرتلند

مراحل بعدی تولید سیمان پرتلند

حرکت دانه های گداخته شده به سمت خنک کننده. در این مرحله از تولید سیمان پرتلند، دانه های گداخته شده متخلخل می شوند و می توانند به آب ترکیب شوند. این دانه ها به سمت یک خنک کننده حرکت می کند تا جریان هوا باعث خنک شدن آن ها و کاهش دمای دانه ها شود. در این خنک کننده، دانه های گداخته شده از دمای 1500 درجه سانتی گراد به دمای 1000 درجه سانتی گراد خواهند رسید.

  • هدایت دانه های کلینکر به سمت سیلوها. در صورتی که دانه های متخلخل و گداخته شده (دانه های کلینکر) دارای اکسید منیزیم و کلسیم باشند به سمت سیلوها هدایت خواهند شد. در غیر این صورت نیازی به هدایت آن ها به سمت سیلوها نخواهد بود.
  • ورود دانه ها به چرخه آسیاب. پس از اینکه دانه ها خنک شدند، نوبت به آن می رسد که به چرخه آسیاب وارد شوند. کلینکرهای وارد شده به دستگاه آسیاب می توانند با گرد گچ مخلوط شوند. سپس، مجددا به داخل دستگاه آسیاب ریخته می شوند تا یک سیمان یکدست حاصل گردد.
  • بسته بندی سیمان پرتلند. مراحل تولید سیمان پرتلند به اتمام رسید و این سیمان ها آماده بسته بندی هستند. معمولا سیمان های پرتلند را با بسته بندی های 50 کیلوگرمی وارد بازار می کنند که دارای حجم نسبی 30 دسی متر مکعب هستند. با توجه به اینکه سیمان های بسته بندی پرتلند بیشترین کاربرد را در صنایع ساختمان سازی دارند، می بایست این مرحله از تولید سیمان پرتلند به صورت اصولی انجام شود تا افراد بتوانند از سیمان های بسته بندی پرتلند به بهترین شکل استفاده کنند. در صورت نیاز می توان سیمان های بسته بندی شده را در یک انبار با شرایط خاص استفاده کرد. پیشنهاد می شود جهت خرید و مشاهده قیمت سیمان کلیک کنید. الومتریال ارائه دهنده انواع تیپ سیمان پرتلند است. قیمت سیمان پرتلند در الومتریال به قیمت کارخانه است. با الومتریال هر نوع سیمان پرتلندی که بخواهید را با قیمتی مناسب بخرید.

سوالات متداول مراحل تولید سیمان پرتلند

تولید سیمان پرتلند به چند روش انجام می شود؟

تولید سیمان پرتلند به چهار روش خشک، نیمه خشک، تر و نیمه تر انجام می شود.

مراحل تولید سیمان پرتلند در روش های مختلف با هم یکی است؟

خیر مراحل تولید سیمان پرتلند با روش های مختلف از نظر نوع اختلاط مواد اولیه با یکدیگر تفاوت دارند.

برای تولید سیمان پرتلند تمام مراحل تولید تحت تاثیر چه عواملی قرار می گیرند؟

به هنگام تولید سیمان پرتلند تمامی مراحل تحت تاثیر آلاینده ها، آلودگی هوا، گرد و خاک، گازها، استفاده زیاد از سوخت و انرژی، انشار گاز CO2 از مواد اولیه به هنگام تولید سیمان پرتلند قرار می گیرند.