امروز چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
نحوه نگهداری سیمان پاکتی

اگر سیمان در برابر رطوبت و آب قرار گیرد، ساختار اصلی خود را از می دهد و خراب می شود زیرا سیمان قبل از استفاده به طور پودر است و تماس آن با آب یا مایعات باعث غیر قابل استفاده شدن آن می شود. سیمان به دو صورت پاکتی و فله ای نگهداری و به فروش می رسد. در این قسمت با توجه به حساسیت سیمان نسبت به رطوبت، به نحوه نگهداری سیمان پاکتی می پردازیم. برای آشنایی با نحوه نگهداری سیمان پاکتی با الومتریال همراه باشید.

پاکت سیمان باید طوری طراحی و ساخته شده باشد که در برابر نفوذ رطوبت و آب مقاوم باشد. همانطور که می دانید کیسه های سیمان از وقتی که از کارخانه خارج می شوند تا وقتی که به مرحله استفاده برسند، به طور مداوم جا به جا می شوند. شرح این جا به جایی به این صورت است: بارگیری از کارخانه به ماشین حمل و نقل، تحویل آن به مکان پروژه، حمل آن کیسه ها از مکان پروژه به انبار و سپس حمل آن از انبار به محل ساخت وساز. با توجه به این میزان از جا به جایی پاکت ها، پاکت های سیمان باید انعطاف پذیری خوبی نیز داشته باشند تا از مشکلات احتمالی فیزیکی به کیسه ها جلوگیری شود.

نحوه نگهداری و انبار کردن سیمان پاکتی

نحوه نگهداری و انبار کردن سیمان پاکتی

پس از این که از مقاومت کیسه های سیمان در برابر نفوذ رطوبت و مایعات اطمینان حاصل شد، باید برای محکم کاری تاریخ تولید سیمان ها و نوع آن ها را روی پاکت آن ها درج کنید. علاوه بر این نکاتی وجود دارند که برای نحوه نگهداری و انبار کردن سیمان پاکتی ضروری هستند:

سیمان ها را با توجه به نوعشان، جدا از هم انبار کنید.

روی سطح خشک و بدون نم، پاکت ها را با رعایت فاصله حداقل 10 سانتی متری از زمین قرار دهید.

چیدمان پاکت ها را طوری طراحی کنید که پاکت های قدیمی تر، در اولویت اول استفاده قرار گیرند تا خراب نشوند.

در صورتی که محل پروژه در منطقه با آب و هوای خشک است، امکان چیدن کیسه ها روی یکدیگر تا 12 عدد وجود دارد اما ارتفاعشات نباید بیش از 1.8 متر شود.

در صورتی که محل پروژه در منطقه ای شرجی و رطوبت بالا قرار دارد، امکان چیدن 8 پاکت سیمان با ارتفاع حداکثر 1.2 وجود دارد. در این شرایط کیسه های سیمان باید به یکدیگر بچسبند و فضای خالی بین آن ها نباشد.

رعایت فاصله کیسه سیمان ها، 60 سانتی متر تا سقف و 30 سانتی متر تا دیوارها در هر شرایط آب و هوایی ضروری است.

نگهداری کیسه های سیمان در فصل های بهار، پاییز و زمستان که سرد و بارانی هستند، حساس تر است زیرا باید این کیسه ها را در مکانی کاملا سرپوشیده قرار دهید. اگر برای انبار کردن کیسه های سیمان مکان سرپوشیده ندارید، می توانید از پلاستیک های ضخیم و بزرگ به عنوان سرپوش استفاده کنید و کیسه های سیمان را کاملا با این پلاستیک ها بپوشانید.  

خاموش کردن سیستم تهویه هوا و هواکش ها در فصل هایی که بارانی است و رطوبت زیادی دارند، ضروری است در غیر این صورت رطوبت باعث نم دار شدن سیمان ها می شود.

درست است که عمر مفید سیمان زمان مشخصی نسبت به تاریخ تولید خود دارد اما اگر نکاتی که گفته شد را به خوبی و کاملا رعایت کنید، عمر سیمان ها تا حدی افزایش می باید و از خرابی زود رس آن ها جلوگیری می شود.

نگهداری و انبار کردن سیمان های کیسه ای و فله چگونه است؟

نگهداری و انبار کردن سیمان های کیسه ای و فله چگونه است؟

استفاده از انبارهایی با سقف های نسبتا بلند و رعایت نوع چیدمان کیسه ها روی یکدیگر که در مناطق خشک حداکثر 12 عدد و در مناطق مرطوب 8 عدد است، از نکات مهم برای نگهداری سیمان پاکتی به شمار می رود. برای سیمان فله ای عمدتا از سیلوها استفاده می شود و این روش نگهداری به نسبت روش نگهداری سیمان های پاکتی، راحت تر و مقرون به صرفه تر است. زیرا در نگهداری سیمان های پاکتی احتمال پارگی کیسه ها وجود دارد هرچند که در ساخت کیسه ها موارد استاندارد را رعایت کرده باشند. برای نگهداری سیمان فله ای در سیلوها باید سیمان ها از لحاظ نوعی که دارند، به طور مجزا انبار شوند، علاوه بر آن تمامی مشخصات سیمان ها اعم از نوعشان، نام کارخانه سازنده و تاریخ تولید آن باید بر روی سیلو مشخص شود. رعایت این نکته قبل از انبار کردن سیمان فله ای ضروری است تا از میزان گنجایش و ارتفاع سیلوها مطلع باشید.

بهترین قیمت سیمان پاکتی امروز درالو متریال