امروز پنج شنبه 9 فروردين 1403
دوغاب سیمان چیست؟

دوغاب سیمان، ترکیب نسبتا روانی از آب و پودر سیمان است که عمدتا برای آب بندی و درزگیری به کار می‌رود. اتفاقا بخش عمده‌ای از سیمان به کار رفته در ساختمان‌سازی و پل‌سازی برای پر کردن درزها و آب بندی آن‌ها به کار می‌رود. در درست کردن دوغاب، از بیش از یک ماده نیز می‌توان استفاده کرد. برای مثال، گاهی لازم است افزودنی‌های صنعتی نیز به آن اضافه شود. با این حال، رایج‌ترین نوع آن، دوغاب سفید، بتنی یا سیاه است. ترکیب این ماده درزگیر و ضد آب از آب، سیمان و مواد افزودنی تشکیل می‌شود. افزودنی‌ها می‌توانند از نوع مواد صنعتی، رنگ یا مصالح دیگر (ماسه بادی و پودر سنگ) باشند. در هر حال، در ترکیب مخلوط چسبنده باید نسبت آب با دیگر مواد به خوبی رعایت شود. زیرا این ماده زمانی مفید و کاربردی است که بیش از حد رقیق یا غلیظ نباشد.

انواع دوغاب سیمان

دوغاب سیمان انواع متعددی دارد که در قسمت‌های مختلفی از سازه‌های عمرانی به کار می‌روند. با این که ترکیب این ماده عمدتا از سیمان و آب تشکیل می‌شود، اما ممکن است افزودنی‌های دیگری نیز در آن به کار روند. برای مثال، رنگ آکریلیک یا پودر رنگ از افزودنی‌هایی هستند که همراه با ماده درزگیر مصرف می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین انواع دوغاب اشاره کرده و کاربردهای آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • دوغاب سفید

دوغاب سیمان سفید، یک چسب و درزگیر مقاوم است که برای اتصال بهتر کاشی و سرامیک با کف به کار می‌رود. پر کردن شیارهای بین سرامیک‌های کف، مانع از نفوذ آب در بین آن‌ها می‌شود. در نتیجه، از خرابی کف یا نم زدن آن جلوگیری خواهد کرد. ضمن این که طول عمر کاشی و سرامیک افزایش می‌یابد. این نوع مخلوط از ترکیب آب، سیمان سفید و پودر سنگ تهیه می‌شود. در ساخت ملات سیمان سفید با پودر سنگ، مقدار هر دو پودر باید برابر باشند. البته در مواردی که لازم است غلظت ملات بیشتر باشد، می‌توان از پودر سنگ اضافی نیز استفاده نمود. برای رقیق‌تر شدن آن هم اضافه کردن مقداری آب، کفایت می‌کند.

  • ترکیب آب با پودر بندکشی رنگی

گاهی فضای ساختمان یا سازه عمرانی کمی تزیین بیشتر یا جلوه زیباتری می‌طلبد. در چنین مواردی می‌توان از ترکیب آب با پودرهای رنگی استفاده نمود. این پودرها که به عنوان پودر بندکشی رنگی نیز شناخته می‌شوند، رنگ‌های متنوعی دارند. این پودرها در ترکیب با آب، مخلوط مناسبی برای درزگیری کاشی و سرامیک تولید می‌کنند.

انواع دوغاب سیمان

  • دوغاب رنگی با آکریلیک

گاهی ترکیب آب با پودر بندکشی یا سیمان را در جای مناسب آن به کار می‌برند، اما ظاهر دلخواه را ندارد. در چنین مواردی می‌توان با یک قلمو، رنگ آکریلیک را بر روی آن پخش نمود. منظور از دوغاب رنگی با آکریلیک نیز همین است.

  • دوغاب خاکستری

ترکیب سیمان سیاه با آب، مخلوط رقیقی ایجاد می‌کند که برای پر کردن درزها و آب بندی مناسب است. رنگ دوغاب سیمان سیاه در نهایت خاکستری خواهد شد که به آن دوغاب بتن نیز گفته می‌شود. از این ترکیب در ساخت و ساز پل، مترو، سقف و مانند آن استفاده می‌شود. لازم است به این نکته اشاره کنیم که برای آب بندی پل‌ها، قطار شهری و تونل‌ها باید ترکیبات دیگری نیز با آب و سیمان همراه شوند. اضافه شدن ماسه بادی و پودر سنگ (سنگدانه) به ترکیب یاد شده، میزان مقاومت آن را بالا می‌برد. به طوری که احتمال ترک خوردگی یا فرسایش بتن کمتر خواهد شد.

  • دوغاب سیاه

ممکن است به دلایل مختلف لازم باشد از ماده درزگیر (دوغاب سیمان) با رنگ کاملا سیاه برای آب بندی استفاده گردد. در چنین مواردی، ترکیب سیمان سیاه و آب را با رنگ آکریلیک سیاه مخلوط می‌کنند.

  • ترکیب آب با سیمان شکسته

استفاده از مصالح بلا استفاده در تهیه دوغاب راهکار مناسبی برای کاهش هزینه‌ها است. از این رو، معمولا پیمانکاران و معماران از سیمان‌های شکسته پودر شده برای ساخت این مخلوط درزگیر و ضدآب استفاده می‌کنند. در نتیجه، هزینه خرید مصالح جدید و حمل و نقل آن از لیست هزینه‌ها حذف خواهد شد. این موضوع در نهایت هزینه ساخت و ساز را کاهش می‌دهد.

انواع دوغاب سیمان

مدت زمان خشک شدن دوغاب سیمان سفید

مدت زمان خشک شدن دوغاب به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. برای مثال، نوع افزودنی‌های این ترکیب مهم است. همچنین، بسته به شرایط آب و هوایی، زمان مورد نیاز برای خشک شدن آن متفاوت است. در هر حال، برای اطمینان از خشک شدن دوغاب سیمان سفید لازم است تا 24 ساعت به آن زمان بدهید. این بازه زمانی می‌تواند کوتاه‌تر یا بلندتر باشد. برای دریافت پاسخ سوالات خود می‌توانید با کارشناسان الومتریال در تماس باشید.