امروز پنج شنبه 30 فروردين 1403
عمر مفید سیمان سفید و سیاه چقدر است

سیمان از سنگ آهن، صدف، خاک رس و آهک تشکیل می شود. در تشکیل سیمان اگر از مواد تشکیل دهنده کمتری مخصوصا آهک استفاده شود و همچنین از مواد رنگی برای رنگ سیمان استفاده نشود، سیمان سفید به دست می آید. گچ و سوخت بدون دوده در ساخت سیمان سفید به کار گرفته می شوند. از سیمان سفید به واسطه رنگ سفیدی که دارد برای نما ساختمان ها استفاده می شود. راجع به سیمان سیاه باید بگوییم که مواد تشکیل دهنده بیشتری به نسبت سیمان سفید دارد.

سیمان سیاه در ترکیب خود دارای  اکسید است و همین ماده باعث تیرگی رنگ این نوع سیمان شده است. از آنجایی که استحکام سیمان سیاه از استحکام سیمان سفید بیشتر است، از سیمان سیاه بیشتر برای ساخت و ساز استفاده می شود. جالب است بدانید که با وجود این تفاوت ها بین این دو نوع سیمان، عمر مفید این سیمان ها با یکدیگر مشابه است. در واقع تفاوت در عمر سیمان ها به پاکتی یا فله ای بودن آن ها بستگی دارد. اگر سیمانی پاکتی باشد عمر مفید آن از تاریخ تولید، حداکثر 45 روز است و اگر سیمانی فله ای باشد عمر مفید آن نیز حداکثر 90 روز است. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت سیمان سفید و سیاه با ما در الومتریال همراه شوید.

آیا سیمان خراب می‌شود

از آن جایی که سیمان حالت پودری دارد اگر هنگام نگهداری از آن، سیمان را در مکانی مرطوب یا خیس قرار دهید، سیمان ها خیس یا نم دار می شوند، بنابراین تا هنگام استفاده از آن ها به حالت کلوخه در می آیند و غیر قابل استفاده می شوند. یکی دیگر از عوامل خرابی سیمان، به سر رسیدن تاریخ انقضا سیمان ها است. تاریخ انقضا سیمان ها معمولا روی پاکت سیمان ها درج شده است. اگر سیمان فله ای خریداری شوند باید تاریخ تولید آن را حتما بدانید و همچنین بدانید که تا 90 روز می توانید این سیمان را نگه داری و استفاده کنید. پس از 90 روز سیمان فله ای خراب می شود. بنابراین در جواب این سوال باید بگوییم که بله سیمان خراب می شود.

طول عمر سیمان پاکتی چقدر است

با اینکه سیمان ها در دو نوع سیاه و سفید وجود دارند و هرکدام از لحاظ مواد تشکیل دهندشان با یکدیگر متفاوت هستند اما از لحاظ طول عمر با یکدیگر متفاوت نیستند و هر کدام طول عمر یکسانی دارند. در واقع تفاوت در طول عمر سیمان ها را فله ای یا پاکتی بودن آن ها مشخص می کند. اگر سیمانی چه سیاه باشد چه سفید ولی پاکتی باشد طول عمر آن از زمان تولید تا 45 روز بعد از آن است. اغلب روی پاکت های سیمان تاریخ تولید و انقضا آن درج شده است. طول عمر سیمان پاکتی به نسبت سیمان فله ای که اغلب در سیلو ها نگه داری می شوند، کمتر است. البته نا گفته نماند که سیمان ها اگر در معرض رطوبت و مایعات قرار بگیرند، چه پاکتی باشند چه فله ای، زودتر از تاریخ انقضا خود خراب می شوند، بنابراین باید در نگه داری سیمان های پاکتی و فله ای بسیار محتاط بود.

طول عمر سیمان پاکتی چقدر است

تاریخ مصرف سیمان

سیمان برای ساخت و ساز ساختمان ها، بتن های بزرگ و برج ها استفاده می شود. در واقع سیمان نقش مهمی بین مصالح ساختمانی دارد چرا که باعث چسبندگی بین آجر ها و سنگ ها می شود. بنابراین تهیه و نگه داری از آن حائز اهمیت است. طبیعتا پس از تاریخ مصرف سیمان، سیمان غیر قابل استفاده می شود زیرا سیمان به حالت کلوخه ای در می آید و حتی با فشار هم پودر نمی شود. بنابراین باید هنگام خرید سیمان و استفاده از آن، به تاریخ مصرف آن توجه کرد. تاریخ مصرف سیمان بر اساس چگونگی بسته بندی و توزیع آن دو نوع است. تاریخ مصرف سیمان پاکتی 45 روز بعد از تاریخ تولید آن است. تاریخ مصرف سیمان فله ای نیز 90 روز بعد از تاریخ تولید آن است.

نحوه نگهداری سیمان پاکتی

سیمان پاکتی به دلیل اینکه از زمان خارج شدن از کارخانه تا زمانی که سیمان مورد استفاده قرار می گیرد بسیار جابه جا می شود، باید در برابر رطوبت هوا انعطاف پذیر و نفوذ ناپذیر باشد. برای نگه داری از سیمان پاکتی، باید پاکت سیمان ها را با حداقل 10 سانتی متر فاصله از یکدیگر و روی سطح خشک قرار داد. از لحاظ چیدمان، پاکت هایی که جدیدتر هستند در اولویت دیرتر برای استفاده قرار بگیرند تا پاکت های قدیمی تر زودتر مورد استفاده قرار گیرند. سیمان های سفید و سیاه جدا از یکدیگر انبار شوند.

در نحوه نگهداری سیمان پاکتی باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر سیمان ها در سالن یا انباری نگهداری می شوند و محیط بیرون آن مرطوب است، اصلا از سیستم تهویه هوا استفاده نکنید زیرا باعث نفوذ رطوبت و در نتیجه خیس شدن سیمان ها می شود. در فصول سرد و مرطوب برای انبار کردن سیمان های پاکتی تا جایی که امکان دارد از محیط سرپوشیده استفاده کنید اما اگر از محیط باز استفاده کردید حتما با استفاده از پلاستیک های ضخیم پاکت های سیمان پاکتی را به خوبی بپوشانید تا از نفوذ هوا و رطوبت در پاکت ها جلوگیری شود.

نحوه نگهداری سیمان پاکتی

تاریخ انقضای سیمان سیاه

بعضی از افراد گمان می کنند که تاریخ انقضا سیمان سیاه به نوع و مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد. باید بگوییم که این گمان اشتباه است و سیمان چه سیاه باشد چه سفید، تاریخ انقضا آن به پاکتی یا فله بودن آن بستگی دارد. اگر سیمان سیاه را پس از تولید در پاکت های سیمانی بریزند، از زمان تولید سیمان سیاه تا 45 روز تاریخ انقضا سیمان است و پس از آن اگر از سیمان استفاده نشود سیمان خراب و غیرقابل استفاده می شود. اگر سیمان سیاه را پس از تولید در سیلو ها و به طور فله ای نگه دارند، تا 90 روز پس از تولید تاریخ انقضا دارد و قابل استفاده است.

تاریخ انقضای سیمان سیاه

استحکام سیمان سفید و سیمان سیاه

قطعا می دانید که سیمان سفید جنبه تزئینی و زیبایی دارد و هر جا که صفت زیبایی به دنبال آن باشد، قطعا جنبه مقاومتی آن کم می شود، اما این را بدانید که با وجود این که مقاومت سیمان سفید در برابر سیمان سیاه کم است، اما درصد استحکام آن کم نیست و ممکن در برخی موارد استحکام آن حتی از سیمان سیاه نیز بیشتر باشد. سیمان سیاه با مشخصه اصلی مقاومت و استحکام به بازار عرضه می شود و با قیمت مناسب تری که دارد، برای سازه هایی که حتما به این دو مشخصه نیاز دارند، استفاده می شود. حتما مشاهده کرده اید که برای دیوارچینی از سیمان سیاه استفاده می کنند. دلیل اصلی استفاده از این سیمان، استحکام آن است و پس از دیوار چینی برای پوشش آن از سیمان سفید استفاده می شود. جنبه زیبایی و در عین حال قیمت بالاتر سیمان سفید بیشتر از استحکام آن مدنظر است، پس می توان نتیجه گرفت که استحکام سیمان سیاه بیشتر از سیمان سفید است.

استحکام سیمان سفید و سیمان سیاه

تاریخ انقضای سیمان سفید

پس از تولید سیمان سفید علی رغم مواد تشکیل دهنده آن، اگر سیمان سفید به صورت فله ای خرید و نگه داری شد، تاریخ انقضا آن از زمان تولید تا 90 روز است. و اگر  پس از تولید در پاکت های سیمان جمع آوری شد، تاریخ انقضای آن از تاریخ تولید تا 45 روز است و پس از آن سیمان ها به حالت کلوخه ای در می آیند و غیر قابل استفاده می شوند. بنابراین باید به تاریخ تولید سیمان ها و نیز تاریخ انقضای آن ها توجه بسیاری کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع سیمان با کارشناسان ما در الومتریال در تماس باشید.

قیمت سیمان سیاه امروز را در الومتریال بررسی کنید

تفاوت بین سیمان سفید و سیمان سیاه

تفاوت بین سیمان سفید و سیمان سیاه در صفت‌ها، مواد اولیه، کاربردها و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن‌ها واقع می‌شود. در ادامه به تفاصیل این تفاوت‌ها را شرح می‌دهیم:

  • مواد اولیه:
    سیمان سیاه: سیمان سیاه از مواد اصلی مانند سنگ آهک، خاک رس و آهک سیلیسیومی تولید می‌شود. اصلی‌ترین ماده در سیمان سیاه کلینکر کلسیمی است که به عنوان ماده اصلی برای تولید سیمان سیاه استفاده می‌شود.
    سیمان سفید: مواد اصلی برای تولید سیمان سفید شامل سنگ آهک و آهک سیلیسیومی می‌شود. سیمان سفید کلینکر کلسیمی کمتری دارد و از این رو دارای رنگ سفید می‌شود.
  • رنگ:
    سیمان سیاه به علت وجود کلینکر کلسیمی بیشتر دارای رنگ خاکستری تا تیره است.
    سیمان سفید به علت کمتر بودن کلینکر کلسیمی دارای رنگ سفید است.
  • کاربردها:
    سیمان سیاه: سیمان سیاه بیشتر در ساخت و سازهای عمرانی مانند بتن عادی و بتن مسلح استفاده می‌شود، همچنین در ساخت بلوک‌های بتنی، لوله‌های بتنی و سازه‌های مختلف مصرف می‌شود.
    سیمان سفید: سیمان سفید به دلیل رنگ سفید خود بیشتر در کاربردهای دکوراتیو و پروژه‌های طراحی داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین در تولید پوشش‌های دیواری، پوشش‌های آجری و پلاک‌های سنگی مورد استفاده است.

تفاوت بین سیمان سفید و سیمان سیاه

  • ویژگی‌های شیمیایی:
    سیمان سیاه معمولا حاوی مقدار بیشتری از ترکیبات کلسیمی مانند کلینکر کلسیمی است.
    سیمان سفید دارای ترکیبات کلسیمی کمتری است و به عنوان سیمان پاک و خلوص مورد تایید است.

در نهایت انتخاب بین سیمان سیاه و سفید به وابستگی به نیازها و کاربردهای خاص شما در پروژه‌های ساختمانی دارد. هر دو نوع سیمان ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند و باید بر اساس نیازها و شرایط محیطی مورد استفاده قرار گیرند.