امروز جمعه 7 ارديبهشت 1403
مقدار تولید سیمان در سال های مختلف

سیمان یکی از پر مصرف ترین مصالح است که کاربرد گسترده ای دارد و در ساختمان سازی و پروژه های عمرانی جزء مصالح ضروری محسوب می شود. سیمان در انواع مختلف سفید، رنگی، هوازا، پوزولانی، تندگیر، هیدرو گرافیک و ... تولید می شود که بسته به نیاز و کاربرد می توان بهترین مدل آن را انتخاب کرد. از آن جایی که سیمان جزء مواد اصلی تشکیل دهنده بتن است آگاهی نسبت به میزان تولید، ویژگی ها و ... آن اهمیت بالایی دارد. این مصالح مصرف بالایی دارد در نتیجه پیش بینی قیمت آن بسیار حائز اهمیت است و برای این کار باید آشنایی نسبت به مقدار تولید سیمان در سال های مختلف داشت. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت سیمان سفید و دیگر انواع سیمان با ما در الومتریال همراه شوید.

در سراسر ایران کارخانه ها و تولیدی های بسیاری وجود دارد که انواع سیمان را با بهترین کیفیت تولید و به بازار عرضه می کنند.سیمان وزن نسبتا سنگینی دارد از این رو پتانسیل جابه جایی بالایی ندارد. با این تفاسیر کارخانه های داخلی در تلاشند که نیاز کشور به سیمان را تامین کنند؛ زیرا واردات این مصالح صرفه اقتصادی ندارد. با تحقیقات و بررسی های انجام شده آماری از مقدار تولید سیمان در سال های مختلف به دست آمده است که با مطالعه آن ها می توان متوجه شد که تولید سیمان با مصرف آن حدودا یکسان است. تولید کنندگان داخلی با توجه به نیاز و سفارش مصرف کنندگان انواع سیمان را تولید می کنند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره انواع سیمان پرتلند را بخوانید.

جدول زیر اطلاعاتی درباره مقدار تولید و مصرف سیمان

در واقع امروزه با افزایش جمعیت و ساخت و ساز نیاز به سیمان بیشتر است. از این رو شاهد رشد تولید هر ساله این مصالح هستیم با این تفاسیر مقدار تولید سیمان در سال های مختلف یکسان نیست و این مقدار با توجه به نیاز کشور دچار نوسان می شود.

جدول زیر اطلاعاتی درباره مقدار تولید و مصرف سیمان

همانطور که در مطلب بالا اشاره شد میزان تولید و مصرف سیمان هر سال دچار نوساناتی می شود و بسته به میزان ساخت و ساز، پروژه های عمرانی در حال اجرا و ... مقدار تولید و مصرف سیمان مدام در حال تغییر است. با این تفاسیر نمی توان عدد ثابتی برای تولید و مصرف سیمان ذکر کرد. از این رو برای آگاهی بیشتر مصرف کنندگان و مطالعه آمارهای رسمی بدست آمده جدول زیر اطلاعاتی درباره مقدار تولید و مصرف سیمان در اختیار شما قرار می دهد. در این جدول داده ها بر اساس آمارهای رسمی و معتبر اعلام شده مقدار دهی شده اند و با توجه به آن ها می توان دریافت که میزان تولید سیمان هر سال بیشتر از میزان مصرف سیمان است.

در نتیجه ایران در تولید سیمان به خودکفایی کامل رسیده و می تواند نیاز داخلی کشور به سیمان را تامین کند.

سال

میزان تولید سیمان

میزان مصرف سیمان

1377

20 هزار تن

20 هزار تن

1383

33 هزار تن

31 هزار تن

1389

61 هزار تن

50 هزار تن

1392

68 هزار تن

56 هزار تن

1394

58 هزار تن

49 هزار تن

1396

70 هزار تن

58 هزار تن

1398

61 هزار تن

43 هزار تن

1399

68 هزار تن

53 هزار تن

1400

62 هزار تن

59 هزار تن

مقدار تولید سیمان در سال 1401

مقدار تولید سیمان در سال 1401

تولید سیمان در ایران پیشینه بالایی دارد و بیش از 70 سال است که به صورت حرفه ای انواع سیمان را با کیفیت بالا تولید می کند. در سال های اخیر با توجه به مشکلاتی که به وجود آمده مقدار تولید سیمان نسبت به سال های گذشته کاهش چند درصدی داشته است. علت اصلی این کاهش تولید از محدودیت های برقی و نرسیدن سوخت است. در واقع این عوامل سبب شده کارخانه های تولید سیمان توانایی کار با تمام ظرفیت را نداشته باشند و میزان تولید آن ها کاهش پیدا کند. علاوه بر این با افزایش قیمت ها و مشکلات اقتصادی به وجود آمده میزان تقاضا نیز کاهش پیدا کرده است.

با این تفاسیر تولید سیمان در سال 1401 نسبت به سال های گذشته کاهش 5 درصدی داشته است. اما از آن جایی که تولید سیمان جزء شاخص های رشد و توسعه کشور است تمام کارخانه ها و تولیدی ها در تلاش اند که با وجود محدودیت ها نیز سالانه بیش از 70 هزار تن سیمان را تولید کنند. در واقع یکی از برنامه های هدفمند دولت افزایش مقدار تولید سیمان در سال 1401 بوده است؛ طبق این برنامه مقدار تولید سیمان در سال 1401 باید 70 هزار تن باشد که مقدار مصرف داخلی آن بیش از 64 هزار تن است و حدود 6 هزار تن آن وارد بخش صادراتی می شود. برای خرید سیمان می توانید با کارشناسان الومتریال تماس حاصل فرمایید.