امروز جمعه 7 ارديبهشت 1403
کاهش قیمت سیمان و فولاد با تصمیم دولت و مجلس

سیمان و فولاد از اقلام ضروری برای ساخت و ساز محسوب می شوند. به همین خاطر زمینه سازی برای کاهش قیمت سیمان و فولاد با تصمیم دولت و مجلس در دستور کار قرار گرفته است. دولت سیزدهم شفافیت و زمینه سازی رونق تولید را شعار خود قرار داده است. برای بهبود روند معاملات بازار سرمایه و کاهش قیمت سیمان و فولاد با تصمیم دولت و مجلس، این دو محصول را به بازار بورس کالا عرضه کردند. قیمت گذاری دستوری سیمان و فولاد با تصمیم دولت و مجلس متوقف شد.

کاهش قیمت سیمان و فولاد با تصمیم دولت و مجلس

همکاری دولت و مجلس برای کاهش قیمت سیمان و فولاد

با همکاری دولت و مجلس برای کاهش قیمت سیمان و فولاد، حذف قیمت گذاری دستوری و عرضه سیمان و فولاد به بورس کالا شروع شد. وزیر صنعت، معدن، تجارت اعلام کرد که وزارت صمت برای کنترل و کاهش قیمت سیمان برخورد تعزیراتی انجام نداده است. دولت و مجلس فقط اقدام به اصلاح ساختارها برای تعادل بازار و کاهش قیمت سیمان و فولاد انجام داده است. همکاری دولت و مجلس برای کاهش قیمت سیمان و فولاد با مصوبه های جدید شروع شد. با تصمیمی که از سمت این دو برای کاهش قیمت سیمان و فولاد اتخاذ شد؛ همه ی محصولات فولادی و سیمان باید فقط در بورس کالا عرضه بشوند. طبق دستور مجلس و دولت عرضه این دو محصول خارج از بورس کالا ممنوع اعلام شده است. تولید کنندگان موظف هستند محصولات سیمان و فولاد را سه مرتبه در بورس کالا به فروش برسانند و در صورتی که تقاضای داخلی نبود مجاز به صادرات سیمان و فولاد هستند.

همکاری دولت و مجلس برای کاهش قیمت سیمان و فولاد 

دولت سیزدهم چگونه قیمت سیمان و فولاد را کاهش داد؟

با عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا، دولت سیزدهم قیمت سیمان و فولاد را کاهش داد. برای ایجاد شفافیت کالا این محصول به بورس کالا عرضه شده است تا باعث کاهش قیمت سیمان و فولاد شود. با عرضه سیمان و فولاد به بورس کالا قیمت ها مشخص می شود و سیمان و فولاد به طور مستقیم به مصرف کننده می رسد. مهم ترین مزیت عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا کنترل قیمت و شفافیت در عرضه و تقاضا است. کاهش قیمت سیمان و فولاد در بورس کالا به خاطر حذف واسطه ها است. با عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا، این دو محصول دیگر به طور مستقیم به دست مصرف کننده می رسد. یکی دیگر از مزایای عرضه مستقیم سیمان و فولاد در بورس کالا منفعت دوجانبه برای تولید کننده و مصرف کننده است و سودی به دلالان نمی رسد.
این اقدام دولت سیزدهم باعث شد قیمت سیمان و فولاد کاهش پیدا کند. از طرفی با این روش برای کنترل قیمت و شفافیت در عرضه و تقاضا باعث تعادل قیمت شده است. این روش رضایت تولید کننده و مصرف کننده را به دنبال داشته است. اما بعضی از نمایندگان بر این باور هستند که دولت باید زیر ساخت های مسکن را کنترل کند. با کنترل قیمت زمین و مصالح ساختمانی، هزینه ساخت و ساز کاهش پیدا می کند. یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده است تولیدکنندگان فولاد و سیمان در حال سو استفاده کردن از معادن کشور هستند.

دولت سیزدهم چگونه قیمت سیمان و فولاد را کاهش داد؟

تولیدکنندگان سیمان 210 تک تومان برای هر تن حقوق مالکانه به دولت پرداخت می کند ولی یک میلیون به فروش می رسانند. تولیدکنندگان برای هر تن فولاد تولید کننده 410 تک تومان به دولت حقوق مالکانه پرداخت می کنند ولی در عوض تنی 21 میلیون تومان به فروش می رسانند. طبق بیان این نماینده، دولت به صنایع فولاد و سیمان؛ برق، آب و گاز یارانه ای می دهد. حتی در مناطق محروم معاف از مالیات هستند ولی قیمت سیمان و فولاد را بی رویه افزایش می دهند. این نماینده کاهش قیمت سیمان و فولاد را ضروری دانست تا ساخت و ساز رونق پیدا کند.
سخن آخر
در این مقاله در مورد این سؤال بحث کردیم که: دولت سیزدهم چگونه قیمت سیمان و فولاد را کاهش داد؟
با همکاری دولت و مجلس برای کاهش قیمت سیمان و فولاد این دو محصول به بورس کالا عرضه شد. کاهش قیمت سیمان و فولاد با تصمیم دولت و مجلس در دستور کار قرار گرفت تا تولید کننده و مصرف کننده به منفعت برسند. با حذف واسطه ها به خاطر اینکه سودی به واسطه ها نمی رسد آنان را بسیار شاکی کرده است. در پایان باید عنوان کنیم فولاد و سیمان نیاز به نظارت و کنترل بهتر، شفاف تر شدن دارد.