امروز پنج شنبه 6 ارديبهشت 1403
ایا سیمان خراب می شود؛ عمر مفید سیمان

سیمان جزء مصالح ساختمانی بسیار کاربردی است. از سیمان به منظور چسباندن آجر و سنگ به یکدیگر استفاده می کنند بنابرایندر ساخت و ساز حائز اهمیت است. سیمان به صورت پودر است. سیمان به صورت کیسه ای یا فله ای به فروش می رسد. برای استفاده از آن، سیمان را با آب مخلوط می کنند تا حالت خمیری بگیرد و بتواند به بهترین نحو عمل چسبندگی را بین سایر مصالح انجام دهد. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا سیمان خراب می شود؟ در جواب شما باید بگوییم بله، اگر سیمان بیش از مدتی که برایش معین شده باشد، نگهداری شود و از آن استفاده نشود، خراب می شود و عمدتا در این مواقع به صورت کلوخه در می آید. عمر مفید سیمان از لحاظ فله ای بودن یا کیسه ای بودن آن متفاوت است، به عبارتی دیگر عمر مفید سیمان کیسه ای حداکثر تا 45 روز پس از تولید است، عمر مفید سیمان فله ای حداکثر تا 90 روز پس از تولید می باشد. از آن جایی که سالم بودن سیمان بسیار مهم است، کارخانه های سیمان سازی باید تاریخ تولید سیمان ها را بر روی کیسه ها درج کنند تا مصرف کننده با توجه به مدت زمانی که گفته شد، در استفاده از آن دچار خطا نشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با الومتریال همراه باشید.

سیمان در چه صورت خراب می شود؟

 سیمان در چه صورت خراب می شود؟

همانطور که گفتیم سیمان به صورت پودر به فروش می رسد و هنگام استفاده از آن، آب را به آن اضافه می کنند. اگر به این فرآیند دقت کنیم در می یابیم سیمانی که صرفا برای فروش یا انبار کردن است و فعلا قصد استفاده از آن را ندارند، با آب و رطوبت آب خراب و غیر قابل استفاده می شود. به عبارتی دیگر اگر سیمان را در معرض هوای مرطوب یا سطح خیس قرار دهید، به مرور سیمان، نم دار و خیس می شود و درنتیجه ساختار اصلی خود را از می دهد و عملکرد مطلوبی در به کارگیری سازه ها نخواهد داشت. در واقع این رطوبت و نفوذ آب در نتیجه خرابی سیمان، باعث می شود که سیمان، کلوخه ای شود، حتی اگر کلوخه ها را فشار دهید کلوخه ها پودر نمی شود. برای جلوگیری از خرابی سیمان، ابتدا باید به تاریخ انقضای آن توجه کرد و سپس آن ها را در مکانی قرار دهید که دور از رطوبت و آب باشد. برای نگهداری سیمان در مناطقی که هوا شرجی یا مرطوب است، انبارها و سیلوهایی طراحی شده است که از نفوذ رطوبت در امان هستند و سیمان را سالم نگه داری می کنند. علاوه بر این برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب داخل سیمان ها، کیسه های سیمان ها طوری طراحی و ساخته شده اند که از این اتفاق جلوگیری می کنند و مانع خرابی سیمان می شوند.

عمر مفید سیمان سفید و سیاه چقدر است؟

عمر مفید سیمان سفید و سیاه چقدر است؟

سیمان در دو نوع سفید و سیاه موجود است. تفاوت این دو نوع در ترکیبات تشکیل دهنده آن ها است. در ترکیبات سیمان از آهک، سنگ آهن، صدف و خاک رس استفاده می شود. برای تشکیل سیمان سفید از مواد تشکیل دهنده کمتری و همچنین آهک کمتری استفاده می شود اما در سیمان سیاه اینطور نیست و مواد به اندازه بیشتری به کار گرفته می شوند. علاوه بر این در ساختار سیمان سفید موادی به کار گرفته می شود که در ساخت سیمان سیاه به کار گرفته نمی شود، سیمان سفید، گچ و سوخت بدون دوده از این ترکیبات هستند. در ترکیبات سیمان سفید اصلا مواد رنگی به کار گرفته نمی شوند. سیمان سفید علاوه بر استحکام خوبی که دارد برای زیبایی نما نیز به کار می رود.

مقاومت سیمان سیاه به نسبت سیمان سفید بسیار بیشتر است به همین دلیل برای ساختمان سازی اغلب از این نوع سیمان استفاده می کنند. سیمان سیاه در ترکیب خود اکسید دارد و به همین دلیل رنگ آن تیره است. اما آیا با وجود این تفاوت ها در مواد تشکیل دهنده سیمان سیاه و سفید، عمر مفید آن ها نیز با هم متفاوت است؟ در جواب این سوال جالب است بدانید که عمر مفید سیمان به نوع آن ها بستگی ندارد بنابراین عمر مفید این د ونوع سیمان با یکدیگر تفاوت ندارند. تفاوت عمر سیمان ها به فله ای یا کیسه ای بودن آن ها بستگی دارد. اگر سیمان به صورت فله ای باشد عمر مفید آن از زمان تولید آن تا 90 روز بعد از آن است. اما سیمان پاکتی به نسبت سیمان فله ای عمر کمتری دارد و از تاریخ تولید تا 45 روز، تاریخ انقضا دارد. البته ناگفته نماند که نحوه نگهداری سیمان در سیلوها نیز حائز اهمیت است. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات درباره قیمت سیمان سیاه با ما در الومتریال همراه شوید.