امروز جمعه 10 فروردين 1403
سیمان فله ای چیست؟

سیمان فله ای برای طیف وسیعی از کاربردها که در آن ملاحظات خاص یا غیرعادی وجود ندارد، مناسب است. کاربردهای معمولی شامل استفاده در بتن آماده و مخلوط در محل، بتن پیش ساخته و پیش تنیده، بنایی، ملات، رندر و دوغاب می باشد.

خرید و قیمت سیمان فله ای

برای خرید و استعلام قیمت سیمان فله ای از هر نوع تیپ و رنگی می توانید در وب سات الومتریال با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. الومتریال تجربه زیادی در فروش هر نوع مصالح ساختمانی از جمله سیمان فله ای دارد. ما شما را در خرید سیمان فله ای برای هر نوع ساخت و سازی راهنمایی می کنیم. بهترین برندهای سیمان فله ای را می توانید در وب سایت ما پیدا کنید. بهترین ساخت و سازها را با خرید سیمان فله ای از الومتریال داشته باشید.

ویژگی های سیمان فله ای چیست؟

سیمان فله ای در حال حاضر بر حسب وزن تحویل داده می شود و به درستی روی باسکول های الکترونیکی وزن می شود. سیلوهای فولادی لوله ای، فضای بسیار کمتری را اشغال می کنند و برای اطمینان از تخلیه آزاد سیمان فله ای طراحی شده اند. گردگیرهای نصب شده روی سیلوها محیطی عاری از آلودگی را تضمین می کنند. مکانیزه شدن فرآیند تخلیه، امکان تخلیه کل سیمان (15 تن) را در مدت 25 دقیقه در سیلو ها فراهم می کند.

حامل های سیمان فله ای باربرهایی هستند که توسط کارخانه بارگیری و تخلیه می شوند. بیشتر کشتی‌های این نوع از این اصل استفاده می‌کنند که وقتی هوا از طریق محموله سیمان پمپ می‌شود، مانند مایع عمل می‌کند. به این ترتیب سیمان را می توان به راحتی بارگیری کرد و هنگام تخلیه، به راحتی به انبارها منتقل می شود.

سیمان فله ای چیست؟

بارگذاری کلینکر

کلینکرها ممکن است مستقیماً از کارخانه فرآوری و بارگیری شوند. در نتیجه ممکن است این بارگیری در دمای بسیار بالا انجام شوند و تأثیر مخرب شدیدی بر روی پوشش رنگ نگهدارنده و مهمتر از آن بر دمای سوخت در مخازن دو کفی داشته باشد. این امر به خاطر این است که دمای محموله باید قبل از بارگیری بررسی و در طول بارگیری کنترل شود.

هیچ سیمان فله ای بیش از نقطه اشتعال سوخت در دو کف نباید پذیرفته شود و محموله های بیش از 80 درجه سانتیگراد باید قبل از بارگیری خنک شوند. سیمان فله ای در هنگام بارندگی قابل حمل نیست. پوشش‌های مقاوم در برابر حرارت مبتنی بر آلکید به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر دماهای بالا مقاومت کنند و معمولاً از آسیب دیدن پوشش جلوگیری می‌کنند.

مشکلات تمیز کردن سیمان فله ای را کاهش دهید

حمل و نقل و کلینکر حدود 5 درصد از تجارت سیمان فله ای را تشکیل می دهد. ممکن است پس از حمل به تمیز کردن سنگین نیاز داشته باشد. در طول نظافت، فقط باید از پمپ های قابل حمل برای پاکسازی، استفاده شود. مشکل کشتی های معمولی این است که نواحی بالای مخزن که دسترسی و تمیز کردن آنها دشوار است، با گرد و غبار سیمان و بقایای محموله پوشانده می شود. تجهیزات و ماشین آلات برای محافظت از گرد و غبار سیمان فله ای، باید کاملا کنترل شده باشند. پرسنلی که در معرض گرد و غبار قرار دارند باید از عینک، ماسک و سایر لباس های محافظ مناسب استفاده کنند.

سیمان فله ای چیست؟

کلینکر در سیمان فله ای

کلینکر، عنصر اصلی در تولید سیمان فله ای است. بارگیری و تمیز کردن کلینکر مشابه سیمان است، با این تفاوت که کلینکر حاوی ماده اتصال دهنده نیست و در نتیجه به همان میزان سیمان سخت نمی شود. کلینکر سیمان، ماده نیمه ساخته ای است که برای تولید سیمان، باید پودر شود. بزرگترین مزیت سیمان فله ای این است که در تماس با آب سفت نمی شود و میزان آسیب وارد شده را کاهش می دهد. با این حال باید همچنان خشک نگه داشته شود تا از سفت شدن آن جلوگیری شود. آلودگی با آب دریا همچنین منجر به افزایش محتوای کلرید سیمان فله ای و تاثیر منفی بر روی آن می شود.

بارگیری سیمان فله ای با استفاده از سیستم بارگیری

سیمان فله ای ممکن است هنگام خروج از محل تولید، دمای 110 درجه سانتیگراد داشته باشد و گاهی اوقات تا 80 درجه سانتیگراد بارگیری می شود. دمای بالای 100 درجه سانتیگراد می تواند منجر به مشکلاتی در پوشش نگهدارنده و خطرات بالقوه مخازن دو کفی کوره شود. سیمان فله ای اغلب از مناطق با دمای پایین بارگیری می شود و در مناطق گرمتر با رطوبت هوا بالا تخلیه می شود. سیمان فله ای پس از ته نشین شدن می تواند تا 10 درصد منقبض شود. در این شرایط، بخار آب می تواند سیمان را، به ویژه در سطح و در سایر قسمت های انبار بار، متراکم و جامد کند.

به نقطه ای که بخار آب در جو متراکم می شود، نقطه شبنم می گویند. هنگامی که هوای ورودی دارای دمای کمتری نسبت به سیمان فله ای در انبارها باشد، به هوای اطراف اجازه می دهد تا خنک شود و بخار تولید کند و در نتیجه متراکم شود. گرد و غبار سیمان فله ای مرطوب، روی قاب های نگهدارنده خشک می شود، سخت می شود و مشکل تمیزکاری بزرگی ایجاد می کند. این مشکل اغلب با نیروی انسانی مصمم، تجهیزات شستشوی کارآمد و مواد شیمیایی مورد نیاز، برطرف می شود. این مشکل را می توان در برخی موارد با تهویه خوب، کاهش داد.

سیمان فله ای چیست؟

محموله سیمان فله ای می تواند دارای مشخصات زیر باشد
  • سیمان فله ای هنگامی که خیس است جامد می شود
  • گرما را برای مدت قابل توجهی در هنگام بارگیری، حفظ می کند
  • به راحتی به سطوح غیر صاف می چسبد
  • سیمان فله ای ممکن است آلوده به بقایای محموله های قبلی باشد و در نتیجه ظرفیت اتصال سیمان فله ای را کاهش دهد
  • سیمان فله ای گرد و غبار قابل توجهی تولید می کند که باعث ایجاد مشکل در قسمت های بالایی انبارها می شود
آماده سازی و تمیز کردن انبار محموله سیمان فله ای قبل از بارگیری
  1. نگهدارنده ها (کناره ها و قسمت بالای مخزن) و آبگیرها باید کاملاً خشک باشند
  2. انبارهای بار، باید تمیز و بدون بو باشند. بقایای محموله های قبلی مانند کود و یا شکر ممکن است مشکلاتی ایجاد کند و منجر به نگهداری ناموفق سیمان فله ای شود. مقدار کمی شکر می تواند محموله سیمان فله ای را به طور جدی تخریب کند.
  3. در صورت امکان باید از بالاست آب سرد در مخازن مجاور انبارهای سیمان فله ای در حال بارگیری اجتناب شود
  4. تمام سوراخ‌ها و فرورفتگی‌های روی مخزن و دیواره‌ها و تمام سوراخ‌های اسکاپپر باید خشک و تمیز باشند. فرورفتگی ها را با ورقه های پلاستیکی و نوار چسب بپوشانید
  5. اگر آب و هوا گرم و مرطوب است، پس از اتمام تخلیه، دریچه ها باید بسته شود تا بتوان فضای خشک را در داخل انبارهای سیمان فله ای حفظ کرد.
اقدامات احتیاطی عمومی در برابر گرد و غبار هنگام بارگیری سیمان فله ای

فرآیند بارگذاری در انبارها منجر به ایجاد مقادیر زیادی گرد و غبار سیمان در تمام مناطق در معرض، می شود. تمام نواحی باید پس از اتمام بارگیری جارو و یا شسته شوند تا از سخت شدن سیمان فله ای در صورت قرار گرفتن در معرض آب دریا یا آب باران در طول حمل و نقل، جلوگیری شود. در ادامه برخی از این اقدامات را بیان می کنیم:

  • همه محل‌های ذخیره، دکل‌ها، اتاق‌های فروشگاه و دریچه‌ها باید بسته شوند
  • سیم ها و جعبه های برق روی عرشه باید پوشیده و بسته شوند
  • نردبان های پیلوت باید پوشیده شوند
  • تهویه مطبوع باید در گردش باشد
  • اسکاپپرهای عرشه باید مسدود شوند
  • چاه های آبگیری باید خشک و عاری از گرد و غبار سیمان باشند

جو در انبارهای بار باید تا حد امکان خشک نگه داشته شود. درب درپوش دریچه‌ها باید زمانی که سیمان فله ای بارگیری یا تخلیه نمی‌شوند بسته شوند، به‌ویژه اگر احتمال بارندگی وجود دارد. دریچه ها و لوله های در معرض دید باید با هوای فشرده تمیز شوند. گرد و غبار سیمان فله ای را باید با استفاده از برس به صورت خشک تمیز کرد و اکثر بقایای محموله را از روی مخزن و دیواره ها جدا کرد.

سیمان فله ای چیست؟

ذخیره سازی سیمان فله ای

ذخیره سازی سیمان فله یک حلقه ضروری در صنعت فرآوری سیمان است. راه های زیادی برای نگهداری سیمان وجود دارد، اما بهترین راه برای نگهداری طولانی مدت استفاده از سیلوهای سیمان است. نگهداری سیمان فله ای همیشه به ذخیره سازی در کیسه ترجیح داده می شود. ذخیره سازی سیمان فله عموماً در سیلوها انجام می شود. اکثر کارخانه های مدرن دارای سیلوهای فولادی هستند که سیمان فله را ذخیره می کنند. با این حال، سیلوهای قابل حمل کوچکتر برای ذخیره سازی سیمان فله ای نیز می توانند برای تولید بتن به روش مرسوم با استفاده از میکسر استفاده شوند.

آیا محدودیتی برای مدت زمان نگهداری سیمان فله ای وجود دارد؟

خیر، اگرچه روش ذخیره سازی مهم است. عمق باید تا حد امکان زیاد باشد. پس از گذشت بیشتر از یک سال، پوسته ای به ضخامت حدود 2 اینچ روی سطح ایجاد می شود که باید قبل از استفاده از بقیه سیمان فله ای برداشته شده و دور ریخته شود.

ذخیره سازی سیمان فله ای دارای مزایای زیر است

  • تخلیه سیمان به صورت خودکار با استفاده از دمنده نصب شده بر روی کامیون انجام می شود.
  • هوای فشرده از دمنده سیمان را سیال می کند و به سیلو دمیده می شود.
  • برای تخلیه سیمان فله ای مانند سیمان کیسه ای به نیروی کار، نیازی نیست.
  • سیمان دریافتی در محل، می تواند بلافاصله مصرف شود. اما در مورد سیمان کیسه‌ای اینگونه نیست، زیرا معمولاً ثبت یا انباشتگی مناسب انجام نمی‌شود، در نتیجه ذخیره کیسه‌های تازه ذخیره شده در انبارهای قدیمی، اغلب برای مدت طولانی‌تری بلااستفاده می‌ماند.
  • در مورد سیمان فله ای که در سیلوها ذخیره می شود، سیمان فله ای قدیمی به طور خودکار ابتدا از پایین سیلو استفاده می شود و ذخایر تازه در بالا اضافه می شود.
  • در هزینه بسته بندی صرفه جویی شده و هیدراتاسیون سیمان در حین حمل و نقل و در حین ذخیره سازی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. کامیون های سیمان فله ای و سیلوهای ذخیره سازی در محل، عموماً ضد آب و هوا هستند.
  • سیمان فله ای دارای سیستم تمیز و سازگار با محیط زیست نسبت به سیستم سیمان کیسه ای است.
  • بارگیری سیمان فله ای کارآمدتر و کمتر کارگر محور است در نتیجه احتمال تقلب یا دزدی نیز کاهش می یابد.